Detective Knight Trilogy Collection

30-11-2023

7

Detective Knight Trilogy Collection (Blu-ray)

Detective Knight Rogue

Terwijl Los Angeles zich voorbereidt op Halloween, verwonden gemaskerde overvallers de partner van detective James Knight (Bruce Willis). Wanneer de bende vlucht naar New York, wordt Knight geconfronteerd met zijn duistere verleden in een poging om de criminelen te vlug af te zijn.

Detective Knight Redemption

Voormalig rechercheur James Knight is in hechtenis in New York. Plotseling bevindt hij zich in het midden van een gevangenisuitbraak onder leiding van de Christmas Bomber, een brute fanaticus wiens kerstmannen de stad terroriseren. Met de beloofde teruggave van zijn baan in ruil voor het uitschakelen van de terroristen, besluit Knight het recht te laten zegevieren.

Detective Knight Independence

Rechercheur James Knight krijgt op het laatste moment een andere zaak van zijn meerdere toegewezen. Een ambulancemedewerker dreigt de festiviteiten van de stad in gevaar te brengen. De misleide burgerwacht, die politieagent speelt met een gestolen pistool en uniform, heeft zijn redenen om de boel op stelten te zetten. Redenen die Knight persoonlijk treffen.

Acteur Bruce Willis is een ware Hollywood legende. Na op TV furore gemaakt te hebben in de serie Moonlighting brak hij definitef door op het witte doek met zijn legendarische rol als de cynische politieagent John McClane in Die Hard. Deze film kreeg nog vier vervolgen, maar de eerste drie worden als de beste beschouwd. Daarna speelde Willis in diverse grote actiefilms als Armageddon en The Fifth Element, maar speelde ook gevoeliger rollen zoals in The Sixth Sense en Unbreakable. Daarnaast is Willis ook te zien in films als Pulp FictionSin CityThe Expendables 1 & 2 en Looper. Maar ook voor rollen als slechterik (The Jackal) en in komische films (The Whole Ten Yards) draait Willis zijn handen niet om. De laatste jaren is Willis het rustig aan gaan doen, eigenlijk sinds de film The Cold Light of Day. Hij speelde niet meer de echt grote (hoofdrollen) en ging vaak voor een kleine bijrol (met de remake van Death Wish en Glass als uitzondering). Dit ondanks dat zijn naam groot prijkte op filmposters en in de credits. De films waren best oké, maar gingen de laatste jaren wel achteruit in kwaliteit. Veel fans begrepen dit niet echt, tot het nieuws kwam dat Willis de diagnose afasie had gekregen, een aandoening die bepaalde cognitieve fucnties kan aantasten zoals spreken en bepaalde teksten uit het hoofd leren. Met films als ViceFirst KillAir Strike en Breach gooide Willis helaas geen hoge ogen. Daarna ging hij met Edward Drake als regisseur samenwerken voor American Siege en Gasoline Alley (met tussendoor A Day to Die), en besloten ze samen daarna nog één trilogie te maken. Samen gingen ze drie films maken over detective Knight, met Bruce Willis in de titelrol.

De Detective Knight-trilogie bevat drie films: Rogue, Redemption en Independence. De eerste twee films zijn voornamelijk aan elkaar verbonden, waarbij in de tweede film bepaalde gebeurtenissen worden voortgezet uit de eerste film en bepaalde karakters terugkomen. Het derde deel staat meer op zichzelf, met maar een paar karakters die terugkomen voor korte scènes. De verhalen en de acteerprestaties van alle drie de films zijn verder maar mager en voorspelbaar, het gaat in deze films wel echt om de rol van Bruce Willlis. De eerste film is aardig, met maar een korte rol voor Willis die voornamelijk zit en praat. Zijn conversaties worden voornamelijk gedragen door zijn tegenspeler die meer praat dan hem, en Willis reageert voornamelijk met korte zinnen. Hier zie je dat hij echt last heeft van zijn aandoening, helaas. In de tweede film komt hij wat meer tot leven, met meer en langere scènes, en zelfs aan het einde een actiescène die eer aandoet aan zijn vorige actierollen. In de derde film heeft hij ook wat actiescènes aan het einde van de film, en die zijn ook meteen het leukste om naar te kijken. De Detective Knight-trilogie zijn de laatste films die Willis heeft opgenomen voordat hij aangaf te stoppen met acteren, en zijn een mooi afscheid geworden binnen de mogelijkheden die Willis nog had om te acteren. De films zijn met respect gemaakt voor zijn inbreng, en je ziet dat de andere acteurs hem door de scènes heen helpen met dialogen. De films zijn een mooi eerbetoon en een mooi vaarwel van een iconische actieheld die jarenlang voor veel mooie films heeft gezorgd. Het ga je goed Bruce Willis, en bedankt voor alle mooie en gave actiefilms die je in al die jaren hebt gemaakt.

Alledrie de Detective Knight-films zijn als aparte uitgave op DVD en Blu-ray Dsic uitgebracht, en de recensies van de Blu-ray Disc-uitgaven vind je via de links op deze pagina. Ook worden de drie films als Trilogy Collection uitgebracht op DVD en Blu-ray Disc, en de laatstgenoemde uitgave wordt hier besproken. Voor deze uitgave zitten alledrie de Blu-ray Discs in een 3-disc keepcase, met slipcase eromheen.

Genre: Actie, Thriller
Jaar: 2022-2023
Speelduur: 293 min
Verpakking: Blu-ray Triple Keepcase in Slipcase
Beeldverhouding: 2.39:1 HD niet anamorf
Uitgever: The Searchers
EAN: 9789493348042

Alledrie de Detective Knight-films krijgen op Blu-ray Disc 1080p HD transfers in de oorspronkelijke beeldverhouding van 2.39:1. De eerste twee films, Rogue en Redemption, spelen zich vaak 's nachts af en hebben dus een afwijkende kleurenpalet en soms wat oversaturatie om bepaalde felle en glimmende kleuren extra op ta laten vallen. Ook spelen die films zich af in de herfst en winter en zie je veel effecten met regen en sneeuw. De derde films speelt zich af tijdens het voorjaar/zomer en bevat veel zonnige en lichte scènes met felle kleuren. Voorderest zijn alle transfers qua zaken als scherpte, contrast en (schaduw)detaillering prima in orde.

Alle drie de Detective Knight-films krijgen op Blu-ray Disc DTS-HD MA 5.1-tracks mee in de oorspronkelijke Engelse taal. Over het algemeen scoren alle tracks prima, alleen de track van Independence heeft in het begin wat haperingen in de spreiding naar de achterste kanalen. Voorderest klinken alle tracks meer dan prima en goed verstaanbaar.

Er staan geen extra's op de Blu-ray Discs van de Detective Knight Trilogy Collection.

De Detective Knight-trilogie zijn de laatste films die Willis heeft opgenomen voordat hij aangaf te stoppen met acteren, en zijn een mooi afscheid geworden binnen de mogelijkheden die Willis nog had om te acteren. De films zijn met respect gemaakt voor zijn inbreng, en je ziet dat de andere acteurs hem door de scènes heen helpen met dialogen. De films zijn een mooi eerbetoon en een mooi vaarwel van een iconische actieheld die jarenlang voor veel mooie films heeft gezorgd. Het ga je goed Bruce Willis, en bedankt voor alle mooie en gave actiefilms die je in al die jaren hebt gemaakt.