Detective Knight: Redemption

28-11-2023

7

Detective Knight: Redemption (Blu-ray)

Voormalig rechercheur James Knight is in hechtenis in New York. Plotseling bevindt hij zich in het midden van een gevangenisuitbraak onder leiding van de Christmas Bomber, een brute fanaticus wiens kerstmannen de stad terroriseren. Met de beloofde teruggave van zijn baan in ruil voor het uitschakelen van de terroristen, besluit Knight het recht te laten zegevieren.

Detective Knight: Redemption is het tweede deel uit de Detective Knight-trilogie, en het vervolg op het eerste deel genaamd Rogue. Dit tweede deel vertelt een nieuw verhaal, maar bevat wel enkele personages uit het eerste deel. Die maken een redelijke karakterontwikkeling mee, maar heel veel is het niet. Wie de show steelt in deze film is Paul Johansson als de gevangenis priester / leider van de criminele bende Ricky Conlan. Ook Bruce Willis doet weer mee, en eigenlijk het grootste gedeelte van de film in dezelfde rol als in de eerste film. Veel zittend, veel mimiek en maar korte zinnen die soms gedubd lijken en niet echt een deel uitmaken van het gesprek. Ook wordt er vooral over zijn karakter gesproken door andere en wat hem zo goed en legendarisch maakt als politieagent, maar deze gebeurtenissen worden nooit in beeld gebracht, en dat is toch jammer. Je mist dan wel een stuk connectie met het karakter van Knight en ook gewoon wat meer scènes met Willis in beeld. Aan het einde heeft hij echter wel langere scènes waarin er een glimp van de oude Willis van weleer is te zien. Compleet met "actie" scènes waarin hij in een gebouw afrekent met de criminele bende met grof geschut. Vervolgens volgt er daarna aan het einde een dialoog met de hoofdagente met veel cynische oneliners en een uitsmijter à la John McClane. Dit einde is verrassend, maar de film zelf is ook verrassend beter dan je doet verwachten. De bende bankovervallers vermomd als kerstmannen doet denken aan andere genregenoten, zoals Point Break en Reindeer Games, en zijn best aardig om te bekijken. Detective Knight: Redemption is een opvallend en verrassend aardig vervolg geworden op het eerste deel dat beter is dan je doet vermoeden. Tel hierbij op de glimp aan het einde van Willis die zijn oude rol van John McClane een beetje naar voren brengt, en je hebt anderhalf uur best aardig vermaak.

Genre: Actie, Thriller
Jaar: 2022
Speelduur: 97 min
Beeldverhouding: 2.39:1 HD niet anamorf
Uitgever: The Searchers
EAN: 9789461879905

Detective Knight: Redemption krijgt op Blu-ray Disc een 1080p HD Transfer in de oorspronkelijke beeldverhouding van 2.39:1. De beeldkwaliteit is goed, maar wel met een (wellicht opzettelijke) oversaturatie qua kleuren en contrast. De rode kerstmannen pakken komen hierdoor wel erg prominent in beeld en ook andere kleuren als geel en blauw zijn fel. Schaduwdetail en zwartniveau zijn goed en dat is maar goed ook, want er zijn veel scènes die zich 's nachts en in donkere ruimtes afspelen. Een prima transfer.

Detective Knight: Redemption krijgt op Blu-ray Disc een DTS-HD MA 5.1-track mee in de oorspronkelijke Engelse taal. De track klinkt prima, en is best vaak actief over de surroundspeakers. Dialogen klinken netjes en helder, en de spreiding is best goed in orde. Een prima audiotrack.

Er staan geen extra's op de Blu-ray Disc van Detective Knight: Redemption.

Voormalig rechercheur James Knight is in hechtenis in New York. Plotseling bevindt hij zich in het midden van een gevangenisuitbraak onder leiding van de Christmas Bomber, een brute fanaticus wiens kerstmannen de stad terroriseren. Met de beloofde teruggave van zijn baan in ruil voor het uitschakelen van de terroristen, besluit Knight het recht te laten zegevieren. Detective Knight: Redemption is een opvallend en verrassend aardig vervolg geworden op het eerste deel dat beter is dan je doet vermoeden. Tel hierbij op de glimp aan het einde van Willis die zijn oude rol van John McClane een beetje naar voren brengt, en je hebt anderhalf uur best aardig vermaak. De uitgave op Blu-ray Disc is verder technisch prima in orde, maar wel zonder verdere extra's.