Wonka

07-05-2024

7
UHD

Wonka (UHD)

Gebaseerd op het buitengewone personage dat centraal staat in Charlie and the Chocolate Factory, de parel in de kroon van Roald Dahl en één van de bestverkochte kinderboeken aller tijden, vertelt 'Wonka' het wonderbaarlijke verhaal over hoe 's werelds grootste uitvinder, tovenaar en chocolademaker de geliefde Willy Wonka werd die we vandaag de dag kennen.

Wonka, ofwel Sjakie en de Chocoladefabriek, is gebaseerd op het gelijknamige boek van Roald Dahl uit 1964. Het boek is al een aantal maken verfilmd. In 1971 kwam de film Willy Wonka and the Chocolate Factory met Gene Wilder in de hoofdrol, en in 2005 kwam Charlie and the Chocolate Factory, geregisseerd door Tim Burton en met Johnny Depp in de hoofdrol. De eerste film wordt nog altijd gezien als een klassieker en de beste verfilming, en de tweede heeft de typische Tim Burton stijl. Deze derde film, die geldt als een prequel op de eerste verfilming, heeft vooral aan musical-thema. Timothee Chamalet speelt de titelrol en doet dat met veel enthousiasme, maar kan niet verhullen dat hij niet echt een musical-ster is. Zijn zang is af en toe wat dun, en zijn presentatie soms wat te ingetogen. Verdere bijrollen zijn prima, maar soms niet al te overtuigend. Wonka is vooral voor de liefhebbers van het boek en voor liefhebbers van musicals, want voor de casual kijker is deze film helaas wat te specialistisch qua thema.

Wonka krijgt een brede fysieke release op DVD, Blu-ray, 4K UHD en een 4K UHD+BD Steelbook. De reguliere UHD-only release in keepcase wordt hier besproken.

Medium: UHD
Genre: Avontuur, Komedie
Jaar: 2023
Speelduur: 116 min
Verpakking: UHD keepcase
Resolutie: 3840 x 2160p
Beeldverhouding: 2.39:1 Ultra HD niet anamorf
  • Dolby Atmos - Engels
  • Dolby Atmos - Duits
  • Dolby Atmos - Frans
  • Dolby Digital 5.1 - Vlaams
  • Dolby TrueHD 7.1 - Duits
  • Dolby TrueHD 7.1 - Engels
  • Dolby TrueHD 7.1 - Frans
  • En andere
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, En vele andere
EAN: 5051888269794

• Unwrapping Wonka: Paul King's Vision
  • The Whimsical Music of Wonka
  • Welcome to Wonka Land
  • Hats Off to Wonka
  • Wonka's Chocolatier

Wonka krijgt op UHD een 2160p-transfer mee in het oorspronkelijke beeldformaat van 2.39:1 en met HDR10 en Dolby Vision-beeldverbetering. De film heeft een aantal zeer kleurrijke scènes, maar heeft over het algemeen een wat donkerder kleuren thema. En dat geeft deze transfer allemaal perfect weer. Kleuren zijn fel en sprankelend, en scherpte, contrast en zwartniveau zijn uitstekend. Ook detaillering in donkere en slecht verlichte scènes is uitstekend. Een fantastische transfer.

N.B. Helaas was het technisch NIET mogelijk om screenshots te maken van deze UHD. Ter illustratie zijn screenshots van de trailer toegevoegd, en deze representeren NIET de beeldkwaliteit van deze UHD.

Ook de Dolby Atmos-audiotrack op de UHD van Wonka is perfect. Met een Dolby TrueHD 7.1-track als basis klinkt deze track absoluut geweldig. Er is continue spreiding en dynamiek in deze track en de ruimtelijkheid van alle liedjes werkt geweldig. Er valt verder niks af te dingen op deze track. Er zijn ook Nederlandse en Vlaamse audiotracks toegevoegd in lossy DD 5.1.

De UHD van Wonka krijgt een net pakket aan extra's mee.

Unwrapping Wonka: Paul King's Vision (13 min)
Diverse cast-en crewleden vertellen honderduit over de totstandkoming van Wonka.

The Whimsical Music of Wonka (6 min)
De regisseur vertelt hoe de ideeën voor wat betreft het musical-thema zijn ontstaan.

Welcome to Wonka Land (11 min)
Hier wordt meer verteld hope de wereld van Wonka is ontworpen.

Hats Off to Wonka (7 min)
Hier krijg je meer informatie over de kleding en de kostuums.

Wonka's Chocolatier (9 min)
Hier zie je dat veel van het getoonde snoep en chocola in de film daadwerkelijk eetbaar was.

Gebaseerd op het buitengewone personage dat centraal staat in Charlie and the Chocolate Factory, de parel in de kroon van Roald Dahl en één van de bestverkochte kinderboeken aller tijden, vertelt 'Wonka' het wonderbaarlijke verhaal over hoe 's werelds grootste uitvinder, tovenaar en chocolademaker de geliefde Willy Wonka werd die we vandaag de dag kennen. Wonka is vooral voor de liefhebbers van het boek en voor liefhebbers van musicals, want voor de casual kijker is deze film helaas wat te specialistisch qua thema. De UHD van Wonka zit technisch perfect in elkaar en krijgt ook wat extra's mee.