Hunger Games: The Ballad of Songbirds & Snakes, The

05-04-2024

7.8

Hunger Games: The Ballad of Songbirds & Snakes, The (Blu-ray)

De jonge Coriolanus (Tom Blyth) is de laatste hoop van de familie Snow. Ooit waren ze oppermachtig maar in het na-oorlogse Capitool vielen ze in ongenade… en enkel hij kan de familienaam in ere herstellen. Met de jaarlijkse Hongerspelen in aantocht, wordt hij aangeduid als mentor van Lucy Gray Baird (Rachel Zegler), een tribuut uit het verguisde District 12. Wanneer Lucy met haar charme het publiek van Panem verovert, ziet Snow een kans om zijn lot te keren. Hij overtuigt haar om hun krachten te verenigen. Verscheurd tussen het goede en het kwade in zichzelf, zet Snow alles op alles om te overleven. Is hij een zangvogel… of toch een slang?

De Hunger Games-films zijn gebaseerd op de boeken van Suzanne Collins, en zijn al eerder verfilmd tot vier films met Jennifer Lawrence in de hoofdrol. De films The Hunger Games, Catching Fire en Mockingjay Part I en Part II waren succesvol in de bioscopen, alhowel niet iedereen enthousiast was over de kwlaiteit van de films. De doelgroep waren jong volwassenen en ondanks het lugubere thema van overleven-en-strijden-tot-de-dood in de Arena waren de films niet grafisch qua geweld. Deze nieuwe film: The Ballad of Songbirds & Snakes is opnieuw gebaseerd op een boek van Suzanne Collins, en geldt als prequel op de eerste serie films. Het gaat over de tijd dat Coriolanus Snow (in de eerste serie films gespeeld door Donals Sutherland) zelf de leeftijd is die Katniss Everdeen (Jennifer Lawrence) had in de eerste serie films. Het vertelt zijn tijd in Panem en zijn betrokkenheid bijn de eerste serie Honger Spelen die toen opkwamen als een soort van vermaak voor de gevangen bevolking van Panem. Ook beschrijft de film zijn liefde voor Lucy (Rachel Zegler) en dat hij een keuze moet maken: of kiezen voor de rebellen, of de keuze voor de macht en toewijding aan de onderdrukkende macht in Panem. De Hunger Games-films staan bekend voor hun lange speelduur, en ook deze film is daarin geen uitzondering. Opnieuw geregisseerd door Francis Lawrence duurt deze film ook weer 2,5 uur. En dat is wel erg lang, dit had korter gekund. Alle gebeurtenissen worden soms wel erg uitgebreid uitgekauwd, en hier wat wat meer vaart in gemogen. De rollen worden goed gespeeld, vooral Tom Blythe en Viola Davis springen eruit. Ook Rachel Zegler speelt op zich prima, maar haar recente uitspattingen over haar rol als Snow White doen haar geen wonderen als het gaat om opwekken van sympathie voor haar vertolkingen. Verder is The Ballad of Songbrids & Snakes op zich een vermakelijke film, maar nergens heb je een wow-moment. Ook wordt er wederom netjes binnen de lijntjes gekleurd als het gaat om de gevechten in de Arena, en zelfs de "opper slechterik" blijft netjes tegen haar vijanden. The Ballad of Songbrids & Snakes vertelt een origine verhaal van een karakter dat je niet persé wilt weten. Het karakter van Snow wekte vanuit de eerste serie films nu niet de nieuwsgierigheid van de kijkers. En dat maakt deze nieuwe film een beetje nietszeggend en overbodig, want de eerste serie Hunger Games vertelt een prima afgerond verhaal, dat nergens echt om verdere verdieping of uitbreiding vroeg. Het is op zich een leuke en vermakelijke film om naar te kijken, maar ook na deze film schreeuwt het niet om een vervolg.

The Huner Games: The Ballad of Songbirds & Snakes wordt op DVD, Blu-ray Disc en 4K UHD uitgebracht. De BD-uitgave wordt hier besproken.

Genre: Actie, Avontuur, Science Fantasy
Jaar: 2023
Speelduur: 157 min
Beeldverhouding: 2.39:1 HD niet anamorf
  • Dolby Atmos - Frans
  • Dolby TrueHD 7.1 - Frans
Uitgever: Belga Home Video
EAN: 5412370815903

• Audio Commentary with Producer Francis LAwrence and Producer Nina Jacobson
  • Predator or Prey: Making of Songbirds & Snakes (8-part Documentary)
  • "The Hanging Tree" Song by Rachel Zegler
  • A Letter to the Fans

The Hunger Games: The Ballad of Songbirds & Snakes staat in het oorspronkelijke beeldformaat van 2.39:1 in 1080p op Blu-ray Disc. De beeldkwaliteit is bijzonder goed te noemen. Scherpte is erg goed, net als zaken als contrast en zwartniveau. Ook schaduwdetail en details in donkere en slecht verlichte scènes zijn erg goed. Er zijn geen compressiefouten of andere artefacten en vooral dit feit is erg opvallend en goed om te benoemen. Want naast de speelfilm van 2,5 uur staat er namelijk ook nog een lange documentaire op deze Blu-ray Disc, met ook een speelduur van 2,5 uur. Dit is totaal ruim 5 uur aan videomateriaal, en dan staan er ook nog eens twee Atmos audiotracks op met  Dolby TrueHD audiotracks als basis. Dus dan is het erg fijn om te kunnen benoemen dat de beeldkwaliteit van de speelfilm kwalitatief geen last heeft gekregen van de totale inhoud op deze Blu-ray Disc.

The Hunger Games: The Ballad of Songbirds & Snakes heeft op deze Blu-ray Disc twee Atmos audiotracks meegekregen, eentje in de oorspronkelijk gesproken Engelse taal, en een Franse. de Engelstalige klinkt erg goed, hetzij wel wat ingetogen. De track heeft een wat minder dynamisch karakter, maar dat door het geluidsontwerp van de film komen. Er wordt niet echt een volcontinue geluidsbeeld gecreeërd, maar meer een directioneel geluidsbeeld. Dit betekent dat de voornaamste geluiden via de voorste kanalen komen, en effecten, muziek en ambiancegeluiden bij drukkere scènes ook vanuit de achter- en hoogtekanalen. Een verdienstelijke track, maar geen eentje om je geluidsinstallatie eens goed te testen of om mee te pronken.

The Hunger Games: The Ballad of Songbirds & Snakes krijgt op Blu-ray Disc een klein pakket van extra's mee, maar wel met een lange en goede inhoud. Let wel: de extra's zijn niet ondertiteld (dus ook niet in het Engels).

Audio Commentary with Director Francis Lawrence and Producer Nina Jacobson
Informatief audiocommentaar van de regisseur en producente.

Predator or Prey: Making of Songbirds & Snakes (8-part Documentary) (150 min)
Een uitgebreide en erg interesante making-of, opgedeeld in 8 segmenten. Deze bevat ook een "Play-All"-optie.

"The Hanging Tree" Song by Rachel Zegler (3 min)
Muziekvideo.

A Letter to the Fans (3 min)
Een video waarin een brief wordt getoond van regisseur Francis Lawrence, over de totstandkoming van deze film. De brief bevat meerdere bladzijden, en om een x-aantal seconden laat de video een andere bladzijde zien.

Trailer (3 min)
Offciële trailer van de film.

De jonge Coriolanus (Tom Blyth) is de laatste hoop van de familie Snow. Ooit waren ze oppermachtig maar in het na-oorlogse Capitool vielen ze in ongenade… en enkel hij kan de familienaam in ere herstellen. Met de jaarlijkse Hongerspelen in aantocht, wordt hij aangeduid als mentor van Lucy Gray Baird (Rachel Zegler), een tribuut uit het verguisde District 12. Wanneer Lucy met haar charme het publiek van Panem verovert, ziet Snow een kans om zijn lot te keren. Hij overtuigt haar om hun krachten te verenigen. Verscheurd tussen het goede en het kwade in zichzelf, zet Snow alles op alles om te overleven. Is hij een zangvogel… of toch een slang? The Ballad of Songbrids & Snakes is op zich een vermakelijke film, maar nergens heb je een wow-moment. Ook wordt er wederom netjes binnen de lijntjes gekleurd als het gaat om de gevechten in de Arena, en zelfs de "opper slechterik" blijft netjes tegen haar vijanden. The Ballad of Songbrids & Snakes vertelt een origine verhaal van een karakter dat je niet persé wilt weten. Het karakter van Snow wekte vanuit de eerste serie films nu niet de nieuwsgierigheid van de kijkers. En dat maakt deze nieuwe film een beetje nietszeggend en overbodig, want de eerste serie Hunger Games vertelt een prima afgerond verhaal, dat nergens echt om verdere verdieping of uitbreiding vroeg. Het is op zich een leuke en vermakelijke film om naar te kijken, maar ook na deze film schreeuwt het niet om een vervolg. De Blu-ray Disc van The Hunger Games: The Ballad of Songbirds & Snakes zit technisch erg goed in elkaar. Ondanks de speelfilm van 2,5 uur, een making-of van 2,5 uur én twee Atmos tracks zijn zowel de beeldkwaliteit als de audiokwaliteit meer dan prima. Het ingetogen karakter avn de Atmos-track komt door het geluidsontwerp, niet door de kwaliteit van de Atmos-track zelf. Afsluitend heeft deze BD een prima pakket van extra's, met daarbij de genoemde interessante making-of. Een erg goede uitgave.