Equalizer 3, The

07-12-2023

7
UHD

Equalizer 3, The (UHD)

Ex-moordenaar Robert McCall (Denzel Washington) zoekt verlossing door voor eigen rechter te spelen. Onverwacht voelt hij zich thuis in Zuid-Italië en ontdekt dat zijn nieuwe vrienden onder controle van de plaatselijke maffiabazen staan. Als de gebeurtenissen dodelijk worden, weet McCall wat hij moet doen: zijn vrienden beschermen door het tegen de maffia op te nemen.

De Equalizer-films zijn een beetje de Taken-films van Denzel Washington. De films, waarvan de eerste een remake was van de oorspronkelijke TV-serie, draaien om Robert McCall (Denzel Washington), een oud CIA-agent die niets anders wil dan een leven in stilte en op de achtergrond. Maar zijn rechtsgevoel wordt dontinue aangetast wanneer onschuldigen slachtoffer zijn van allerlei criminelen. McCall gebruikt dan zijn oude vaardigehden om de criminelen een lesje te leren en de ontschuldigen te helpen. De eerste film kwam uit in 2014 en het vervolg in 2018. Nu 5 jaar later komt er een derde film, en alle drie de films zijn geregisseerd door genrespecialist Antoine Fuqua (Tears of the Sun, Training Day, Infinite). In Equalizer 3 is McCall met pensioen en woont hij in een rustig Italiaans dorpje op Sicilië. Uiteraard achtervolgt zijn "werk" hem daar en kan hij hier andermaal aan de slag om de onschuldige lokale bevolking te helpen en te bevrijden van de lokale maffioso. Je ziet duidelijk dat Denzel Washington ook al een dagje ouder wordt, want er zijn een stuk minder actiescènes in deze film (je ziet hem eigenlijk maar twee keer echt aan het werk) en zijn bewegingen zijn ook een stuk minder soepel. Dat hebben ze deels verwoven in het verhaal (herstellend van een aanval) maar het is wel tekenend. Verder is Equalizer 3 redelijk standaard en "by-the-numbers" en redt vooral het charisma van Washington deze film van de ondergang. Het verhaal heeft verder niet heel veel om het lijf en ook de reünie tussen Washington en Dakota Fanning, die samen speelden in Man on Fire, levert maar een paar redelijke scènes op. Equalizer 3 is een leuke tussendoor-film en als afsluiter van de Equalizer-reeks best een prima film, maar als film op zichzelf gooit deze geen hoge ogen. De film staat op dezelfde hoogte als het tweede deel en op zichzelf is dat een prima prestatie. Een leuke film om eens te bekijken, maar zeker geen must.

Sony is een tijdje geleden gestopt met het vervaardigen van fysieke uitgaven voor de Nederlandse markt en waren films een tijdje lang alleen via VOD beschikbaar. Sinds kort zijn ze de samenwerking aangegaan met fysieke uitgaven in Scandinavië, en dat betekent dat op die uitgaven naast de Scandinavische leeftijdslogo's ook de Nederlandse prijkt, en er uiteraard Nederlandse ondertitels opstaan en dat deze uitgaven regulier leverbaar zijn via de Nederlandse retailkanalen. Equalizer 3 is hier een voorbeeld van. De film krijgt uitgaven op DVD, Blu-ray Disc en 4K UHD. De laatste wordt ook uitgegeven in een Steelbook. Deze laatste uitgave wordt hier besproken.

Medium: UHD
Genre: Actie, Thriller
Jaar: 2023
Speelduur: 109 min
Verpakking: UHD Steelbook
Resolutie: 3840 x 2160p
Beeldverhouding: 2.39:1 Ultra HD niet anamorf
  • Dolby Atmos - Engels
  • Dolby TrueHD 7.1 - Engels
  • En vele andere
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Fins, Noors, Zweeds, En vele andere
EAN: 7333018028074

• Blood Brothers: The Collaboration of Denzel Washington & Antoine Fuqua
  • Call to Action
  • Robert McCall: Man of the People
  • Denzel and Dakota: The Reunion
  • Postcards from the Amalfi Coast
  • Jason Banks "Monster" Lyric Video

UHD
Equalizer 3 krijgt op 4K UHD een prima 2160p-transfer mee in het oorspronkelijke beeldformaat van 2.39:1, en met Dolby Vision beeldverbetering. De transfer is erg goed. Scherpte is uitstekend en alle kleuren worden netjes en helder weergegeven. De film bevat veel sfeervolle scènes in donkere en slecht verlichte ruimtes en de (schaduw)detaillering is dan dankzij DV uitstekend. Een prachtige transfer.

Blu-ray Disc
De 1080p HD transfer van Equalizer 3 is op Blu-ray Disc ook uitstekend. Uitgevoerd in het oorspronkelijke beeldformaat van 2.39:1 is dit een prima transfer. Scherpte is goed en details zijn prima.

N.B. Screenshots zijn afkomstig van de Blu-ray Disc.

UHD
Equalizer 3 krijgt op UHD een Dolby Atmos-track met een Dolby TrueHD 7.1-track als basis. De track is ingetogen en subtiel met soms een uitspatting met actiescènes. De track geeft dit prima weer, en weet met een goede spreiding van de subtiele muziek en ambiancegeluiden altijd een dynamisch en vol geluidsbeeld te creeëren. Een prima track.

Blu-ray Disc
Op BD krijgt Equalizer 3 een DTS-HD MA 5.1-track mee die even zo goed klinkt. Iets rustiger dan de Atmos-track, maar verder met een rpima spreiding en verstaanbaarheid.

Equalizer 3 krijgt een paar korte extra's mee, die allemaal op de Blu-ray Disc staan. De extra's zijn in 1080p HD en zijn Nederlands ondertiteld.

Blood Brothers: The Collaboration of Denzel Washington & Antoine Fuqua (5 min)
Een korte featurette over de samenwerking tussen de twee.

Call to Action (6 min)
Wat meer informatie over de actiescènes.

Robert McCall: Man of the People (4 min)
Wat meer informatie over het hoofdpesonage.

Denzel and Dakota: The Reunion (7 min)
Hier zie je meer over de reunie tussen de twee acteurs.

Postcards from the Amalfi Coast (7 min)
Deze featurette bschrijft de locatie waar is gefilmd.

Jason Banks "Monster" Lyric Video (4 min)
Een muziekvideo.

Ex-moordenaar Robert McCall (Denzel Washington) zoekt verlossing door voor eigen rechter te spelen. Onverwacht voelt hij zich thuis in Zuid-Italië en ontdekt dat zijn nieuwe vrienden onder controle van de plaatselijke maffiabazen staan. Als de gebeurtenissen dodelijk worden, weet McCall wat hij moet doen: zijn vrienden beschermen door het tegen de maffia op te nemen. Equalizer 3 is een leuke tussendoor-film en als afsluiter van de Equalizer-reeks best een prima film, maar als film op zichzelf gooit deze geen hoge ogen. De film staat op dezelfde hoogte als het tweede deel en op zichzelf is dat een prima prestatie. Een leuke film om eens te bekijken, maar zeker geen must. De 4K UHD-uitgave is technisch prima verzorgd en de Steelbook heeft toepasselijk artwork. Voor fans van de serie een aanrader.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Eigen Collectie.