Auschwitz Report, The

20-07-2022

9

Auschwitz Report, The (Blu-ray)

The Auschwitz Report vertelt het waargebeurde verhaal van de Slowaakse Joden Rudolf Vrba en Alfréd Wetzler, die in 1942 naar Auschwitz zijn gedeporteerd. Op 10 april 1944 weten ze te ontsnappen uit het kamp dankzij een ingenieus plan. Terwijl de achtergebleven gevangenen standhouden tegen de Nazi-officieren banen de twee uitgehongerde mannen zich een weg door de bergen naar Slowakije. De hoop dat hun verhaal levens kan redden houdt hen op de been. Met hulp van toevallige passanten slagen ze er uiteindelijk in om de grens over te steken en het verzet en Rode Kruis te benaderen. Ze stellen een gedetailleerd rapport op over de systematische genocide in het concentratiekamp. Door nazipropaganda en internationale invloed ontstaan er twijfels; is hun ooggetuigenverslag niet te aangrijpend om waar te kunnen zijn?

The Auschwitz Report is een krachtig oorlogsdrama over twee Joodse gevangenen die het concentratiekamp Auschwitz weten te ontvluchten en vervolgens vast weten te leggen over wat er allemaal gebeurt in het kamp. De film is erg grauw en laat zonder verbloemingen zien wat er allemaal gebeurt in het kamp. De film is gebaseerd op ware gebeurtenissen en als kijker krijg je bij sommige scènes echt de rillingen over je lijf. Het is logischerwijs geen vrolijke film en alles wordt kil en hard in beeld gebracht. Het is erg indrukwekkend en de afwezigheid van bekende acteurs speelt hier ook zeker in mee. In de film worden ook de moedertalen van de karakters gesproken, zoals Pools, Tsjechisch, Slowaaks en Duits, naast Engels. Dit verhoogt de geloofwaardigheid van de film en geeft de scènes extra impact. Een film die je na het kijken nog zeker even nablijft. Erg indrukwekkend.

Genre: Drama, Historie, Oorlog
Jaar: 2021
Speelduur: 89 min
Beeldverhouding: 2.39:1 HD niet anamorf
  • DTS-HD MA 5.1 - Pools, Tsjechisch, Slowaaks, Engels & Duits
EAN: 8719372015407

The Auschwitz Report wordt in het oorspronkelijke beeldformaat van 2.39:1 op Blu-ray Disc gezet. Het is een verdienstelijke transfer die zeker goed oogt. Kleuren zijn nauwelijks aanwezig maar de nuance tussen kleur en bijna zwart-wit komt goed over in de transfer. Scherpte is uitstekend en ook contrast en zwartniveau zijn prima. Een goede transfer.

The Auschwitz Report krijgt op Blu-ray Disc een DTS-HD MA 5.1-track mee in de oorspronkelijke talen Pools, Tsjechisch, Slowaaks, Duits en Engels. De film is voornamelijk dialoog gedreven en bevat veel stiltes om de impact van bepaalde scènes te vergroten. Dit werkt erg goed en de dynamiek blijft hierdoor wel goed in orde. Spreiding is verder ook voldoende.

Er staan geen extra's op de Blu-ray Disc van The Auschwitz Report.

The Auschwitz Report vertelt het waargebeurde verhaal van de Slowaakse Joden Rudolf Vrba en Alfréd Wetzler, die in 1942 naar Auschwitz zijn gedeporteerd. Op 10 april 1944 weten ze te ontsnappen uit het kamp dankzij een ingenieus plan. The Auschwitz Report is een indrukwekkende film die je na het kijken nog zeker even nablijft. De Blu-ray Disc is technisch prima in orde maar heeft verder geen extra's.