Terminator: Dark Fate

20-03-2020

7.2

Terminator: Dark Fate (UHD)

Voor fabrieksarbeidster Dani Ramos (Natalia Reyes) is elke dag hetzelfde. Samen met haar broertje werkt ze in een autofabriek in Mexico. Dan op een dag komt haar vader haar lunch brengen, maar wordt meteen vermoord door Grace (Mackenzie Davis) die Natalia sommeert om met haar mee te gaan. Haar vader blijkt een vermomming voor een Terminator te zijn, en deze geavanceerde Rev-9 (Gabriel Luna) is Dani op het spoor om haar te vermoorden. Wanneer Dani en Grace in het nauw worden gedreven door de Rev-9, worden ze ternauwernood gered door Sarah Connor (Linda Hamilton), die jaagt op Terminators. Let op: hierna volgen spoilers! Zij krijgt dagelijks locaties door ge-sms't door een onbekende afzender met de tekst erbij "Voor John". Als Grace de lokatie weet te vinden van de sms'jes leidt dit tot nog een oude bekende: de T800 (Arnold Schwarzenegger), alleen hij is degene die verantwoordelijk is voor de moord op de zoon van Sarah: John Connor, net na de overwinning op de T1000. Sarah staat dus op z'n zachts gezegd niet te springen om samen te werken met de T800, alhoewel hij wel hun enige kans is om de Rev-9 te verslaan...

De Terminator-franchise kent een nogal tumultueuze ontwikkeling met het eerste deel en 2, Judgement Day, als ware klassiekers, en vooral de laatste geldt als een technisch hoogstandje met een verhaal dat deel 1 en zichzelf overstijgt. Daarna ging het al snel bergafwaarts met een derde deel, Rise of the Machines, dat nog wel aardig was, maar eigenlijk meer van hetzelfde. Het vierde deel, Salvation, werd (onterecht?) verguisd en deel 5, Genisys, al helemaal. Schrijver en regisseur James Cameron van de eerste twee delen had niks te maken met de vervolgen na deel 2 en dat wilde hij graag zo houden. Totdat hij zich weer in de wereld van Terminators wilde bewegen en een een direct vervolg wilde maken op deel 2, en hiermee de andere delen buiten beschouwing kon laten, inclusief de TV-serie Terminator: The Sarah Connor Chronicles. Dit kon rekenen op veel enthousiaste reacties en hooggespannen verwachtingen, ook nog toen hij aangaf dat hij de film niet ging regisseren, maar alleen ging produceren. De regie ging naar Tim Miller (Deadpool), die wel ervaring heeft met snoeiharde sci-fi-actie. Is Dark Fate nu het ultieme vervolg geworden waarop de die-hard fans zaten te wachten? Nee, helaas niet. Totaal niet zelfs. Let op: hierna volgen spoilers! Want de eerste 'fout' wordt al in het begin gemaakt. Namelijk kort na de ontsnapping van de T1000 wordt John Connor vermoord in een strandtent in Brazilië, onder de ogen van Sarah Connor. En hiermee smijt schrijver Cameron direct zijn eerste twee films in de prullenbak en geeft ze het label 'overbodig'. Alle moeite, alle acties uit de eerste twee films zijn voor niets geweest. Als kijker ben je eigenlijk bedrogen, maar als wat erna gaat volgen nu de moeite waard was geweest, dan had je nog begrip kunnen opbrengen voor deze zeer gedurfde keuze van Cameron. Maar, dat is dus niet zo. Wat zich erna afspeelt is eigenlijk nog meer van hetzelfde. Weer een geavanceerde Terminator uit de toekomst, weer een nobele strijder, gezonden van uit de toekomst, die zichzelf wil opofferen voor het Grote Goed, weer een weerloos slachtoffer dat een nog onbekende, maar zeer belangrijke rol in de toekomst gaat spelen. Het enige dat de moeite waard zou moeten zijn is de aanwezigheid van vooral Linda Hamilton. Maar ook zij is een beetje een oude zeur geworden in de film die vooral cynisch en agressief rondloopt met eigenlijk niet zoveel karakterontwikkeling. En de aanwezigheid van Arnold Schwarzenegger is al helemaal overbodig. Een T800 dat een zorgzame sietfvader, familieman en huisman is geworden en een winkel in gordijnen runt, het moet toch niet gekker worden. Het feit dat hij de T800 is die John Connor heeft vermoord voelt als een goedkope truc om Arnold weer in de film te laten verschijnen, en eigenlijk voel je je als kijker hiermee dubbel bedrogen. De actie en het spektakel is aardig gedaan, maar ook niet echt vernieuwend. Ook het verhaal verder doet er niet echt toe. Het feit dat Cameron en Miller hebben aangegeven dikke ruzie te hebben gehad in de montage-kamer is dan ook extra opvallend, want zou er echt materiaal aanwezig zijn die deze film hadden kunnen redden? We zullen het nooit weten. Gezien de slechte kritieken van zowel pers als publiek en de slechte opbrengsten zal Dark Fate waarschijnlijk wel de zwanenzang zijn voor een franchise die ooit hoopvol begon, maar daarna verzande in teveel herhaling en slechte creatieve keuzes. In dat licht kan je Salvation dan wellicht als enige geslaagd vervolg kunnen beschouwen omdat die tenminste de durf had om de film geheel in de toekomst en tijdens de Oorlog tegen de Machines te laten afspelen. Ook dat is een gedurfde keuze, maar liever iets echt nieuws dan een herhaling van zetten. En dat is Dark Fate uiteindelijk, ondanks dat James Cameron een grote rol in het geheel heeft gespeeld.

Genre: Actie, Avontuur, Science fiction
Jaar: 2019
Speelduur: 128 min
Verpakking: UHD Duo Keepcase
Beeldverhouding: 2.39:1 Ultra HD niet anamorf
  • En vele andere
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, Spaans, En vele andere
Uitgever: 20th Century Fox Home Entertainment
EAN: 8712626075301

• Verwijderde en uitgebreide Scènes
  • A Legend Reforged
  • World Builders
  • Dam Busters: The Final Showdown
  • VFX Breakdown: The Dragonfly

Bluray Disc
De blu-ray Disc van Terminator: Dark Fate krijgt een 1080p-transfer mee in het oorspronkelijke beeldformaat van 2.39:1. De beeldkwaliteit van deze transfer is erg goed. Dark Fate werd geschoten met digitale camera’s en dat is te zien. Het beeld is zeer scherp en er is geen grain aanwezig. Kleuren ogen erg natuurlijk. De film heeft zelf niet erg sprekende kleurenpaletten voor verschillende segmenten in de film, dus alles ziet er een beetje hetzelfde uit. Toch is dit niet een nadeel en geeft dit de transfer een stabiel en solide uiterlijk.

De UHD van Dark Fate krijgt een 2160p-transfer in het oorspronkelijke beeldformaat en met HDR10+- en Dolby Vison beeldverbetering. De film is gefilmd met digitale camera’s in een resolutie van 4,5K. Vervolgens is de digitale exporting in 2K geweest en deze UHD is daar weer een 4K-upscale van. Desondanks deze omweg ziet de 4K-presentatie er erg goed uit. Scherpte is door de verhoogde resolutie nog beter en de film staat als algeheel nog strakker dna op de BD. Ook is er meer detail zichtbaar, bijvoorbeeld in de bossen en in wijde shots. Dolby Vision geeft een nog meer gedetailleerde kleurenweergave en dat is vooral te zien in donkere scènes en bij de donkere Rev 9-Terminator waarbij nog meer details te zien zijn. Een erg sterke UHD-transfer.

De UHD krijgt een Dolby TrueHD 7.1-track met een Dolby Atmos-extensie. Terminator: Dark Fate kent een afwisselend geluidsbeeld met spectalucalaire en spannende actiescènes met daarnaast rustige dialoog-scènes. Beide klinken erg goed in deze Atmos-track. De actiescènes schieten door je kamer heen met een vol driedimensionaal geluidsbeeld. Spreiding is hierbij optimaal aanwezig, ook naar de hoogte-kanalen. Bij de rustige scènes is dialoog netjes hoorbaar maar daarbij is er altijd wel (subtiele) surroundactiviteit hoorbaar. In het algemeen is naast spreiding ook prioritering van de verschillende geluiden uitstekend gedaan. Een erg goede audiotrack.

BD
De BD van Terminator: Dark Fate krijgt niet de Atmos-track mee, maar wel een prima DTS-HD MA 7.1-audiotrack die ook zeer goed klinkt. Iets meer directioneler ingesteld en uiteraard geen activiteit uit de hoogte, maar verder prima.

Alle extra’s van Terminator: Dark Fate staan op de Blu-ray Disc. Alle extra’s zijn in 1080p HD en zijn Nederlands ondertiteld.

Verwijderde en uitgebreide Scènes (9 min)
Een aantal verwijderde scènes, zonder verder commentaar waarom ze zijn verwijderd.

A Legend Reforged (2 min)
Een erg kort en versneld overzicht van de tijdlijn van de films en daarbij de regie van Tim Miller, de terugkeer van producent James Cameron en de introductrie van de cast en andere crewleden. Er worden veel hokjes maar erg kort aangevinkt dus het is allemaal nogal oppervlakkig.

World Builders (33 min)
Een wat langere making-of, maar gericht op de technische zaken in plaats van op regie en de acteurs. Deze featurette gaat over de vele digitale effecten die zijn gebruikt, het maken van de scènes in de toekomst en andere gebruikte effecten.

Dam Busters: The Final Showdown (9 min)
Deze featurette gaat over het maken van de vele stunt-en gevechtsscènes in de film.

VFX Breakdown: The Dragonfly (3 min)
Hier zie je verschillende stadia van productie en montage (met en zonder digitale effecten) van een scène die zich in de toekomst afspeelt.

Dani Ramos (Natalia Reyes) wordt opgejaagd door een geavanceerde Terminator en de enige die haar helpt zijn Grace (Mackenzie Davis) en Sarah Connor (Linda Hamilton). Tezamen gaan ze met een T800 uit de toekomst (Arnold Schwarzenegger) de strijd aan met de onverslaanbare Rev-9 (Gabriel Luna). Terminator: Dark Fate is de eerste film na T2 waaraan James Cameron weer zijn medewerking verleende en deze film negeert de gebeurtenissen na T2 en staat als direct vervolg op dit immens succesvolle vervolg. Helaas is Dark Fate niet geslaagd, totaal niet zelfs. Er volgt een gigantische impact-volle plotwending aan het begin van Dark Fate die alles op zijn kop zet, en vooral alle gebeurtenissen uit T1 en T2. Dit voelt erg dubbel en goedkoop aan en als een soort truc om Arnold Schwarzenegger weer te laten meespelen. Verder biedt de film qua verhaal niets vernieuwends en lijkt het eigenlijk erg veel op de verhaallijn van T2 en ook T3. Linda Hamilton heeft als Sarah Connor niet veel te doen behalve dat ze erg boos en cynisch rondloopt. Verder zijn de actie en de Terminator-effecten goed gedaan maar dit is te weinig om de film te laten slagen. De UHD+BD-uitgave van Dark Fate zit technisch goed in elkaar met goed beeld en audio op beide schijfjes. De extra’s zijn erg kort en oppervlakkig van inhoud en richten zich niet op de zaken waarvan in de media bekend werd dat ze felle discussies opleverden, namelijk de verhaallijn en de montage. Erg jammer, maar tegenwoordig kan je dit soort extra’s helaas niet meer zo vaak verwachten. Voor fans van de film een aanrader.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Eigen Collectie.