Shadow Conspiracy

24-02-2020

6.2

Shadow Conspiracy (DVD)

Speciaal Assistent van de President van Amerika Bobby Bishop (Charlie Sheen) is een meester in het bespelen van de pers en het schrijven van speeches die het leven van de President een stuk makkelijker maakt. Hij heeft een uniek talent om alle aantijgingen en verdachtmakingen glad te strijken zodat het Amerikaanse volk in het ongewisse blijft. Maar als hij wordt benaderd door een professor van een speciale studiegroep die hem waarschuwt voor een mol in het Witte Huis die erop iut is om het presidentschap te verwoesten en vlak erna voor zijn ogen wordt vermoordt, wil Bishop de waarheid aan het licht brengen. Dat is een nogal ongebruikelijke beweging voor hem en hij roep dan ook de hulp in van ex-vriendin en tevens journaliste Amanda Givens (Linda Hamilton). Samen gaan ze op de vlucht om de aanwzijzingen van de professor te onderzoeken en de achtervolging vanuit de Geheime Dienst te ontlopen. Beschermheer van Bishop is Conrad Jordan (Donald Sutherland) die er alles aan doet om Bishop binnen te brengen. Bishop wordt namelijk steeds meer verdacht omdat iedereen met wie hij contact zoekt wordt vermoord.  Op zijn hielen zit een huurmoordenaar (Stephen Lang) die niets ontziend te werk gaat. Alle aanwijzingen leiden echter tot het Witte Huis en Biship heeft geen andere keuze dan samen met Amanda binnen te dringen om de mol te identificeren en de Geheime Dienst ervan te overtuigen dat hij niet de schuldige is. Hij komt er dan achter dat het complot dieper reikt dan dat hij denkt.

In 1997 kwamen er maar liefst drie films uit met daarin misdaad, moord en intriges rondom het Witte Huis. Naast Shadow Conspiracy kwamen ook nog Murder at 1600 en Absolute Power uit in de bioscopen. Shadow Conspiracy werd geregisseerd door veteraan George P. Cosmatos die vooral bekend is van actiefilms als Rambo: First Blood Part II, Cobra en Tombstone. Shadow Conspiracy is zijn laatste film geweest die hij heeft kunnen maken. De film heeft best een aardige opzet maar een nogal bekend verloop. Het verhaal is verder wel een beetje dun en de verwachtingen van het complot zijn aan het begin van de film hoger dan hoe dit uiteindelijk wordt uitgewerkt. De uiteindelijke daders worden uiteindelijk wel erg makkelijk gevonden en ook hun motieven zijn een beetje vergezocht. Dat maakt verder niet zoveel uit want de film is best onderhoudend. Charlie Sheen kan een film best dragen met zijn natuurlijke charisma en humor en Donald Sutherland is altijd leuk en interessant om naar te kijken. Linda Hamilton loopt er een beetje verloren bij en haar karakter is wel het tegenovergestelde van haar rol van Sarah Connor in de Terminator-films. Toch is deze film best onderhoudend en gezien de speelduur prima als tussendoortje, of als ‘double-bill’ met bijvoorbeeld Murder at 1600.

Genre: Actie, Thriller
Jaar: 1997
Speelduur: 99 min
Beeldverhouding: 2.35:1 niet anamorf
Uitgever: RCV Home Entertainment
EAN: 713045200534

• B-Roll
  • Interviews
  • Featurette

Shadow Conspiracy is in het oorspronkelijke beeldformaat van 2.35:1 maar niet-anamorf op DVD gezet. De kwaliteit is best aardig te noemen. De kleuren zijn wel wat roder aangezet, zie bijvoorbeeld de huidtonen. Er is soms wat sprake van overmatige grain en compressieblokjes. Zwartniveau en contrast is aardig te noemen. Scherpte is soms wel matig, vooral in wijde totaalshots. Over het algemeen een redelijke beeldtransfer. Gezien internationale versies met beeldtransfers van non-anamorfisch 1.33:1 is de Nederlandse uitgave best aardig te noemen.

Shadow Conspiracy krijgt op deze DVD-uitgave een standaard Dolby Digital 5.1-track (384 kb/s) in de oorspronkelijke Engelse taal. De audiotrack is een beetje laag van volume en nogal gecentreerd op de voorste speakers. Er is weinig dynamiek en surroundactiviteit over het algemeen. Plotseling aan het einde van de film, tijdens de scènes in het auditorium, is er ineens activiteit uit de back-surround-speakers. Spraak is af en toe een beetje gemompeld waardoor je de volumeknop wel wat hoger moet zetten. Verder is het op zich een prima audiotrack maar niets bijzonders.

Shadow Conspiracy krijgt op de DVD-uitgave een aantal extra’s. Alles heeft Dolby Digital 2.0-geluid en is Nederlands ondertiteld.

Trailer (1,5 min)
De bioscooptrailer van de film.

B-Roll (8 min)
Achtergrond-opnames van de opnames van de film, verder zonder voice-ver en met plotselinge overgangen. Toch aardig om eens te bekijken.

Interviews (12 min)
Via een aparte pagina kan je namen van cast en crew selecteren en dan krijg je vervolgens een beeld-interview te zien, zonder verder vragen maar met alleen de antwoorden die worden gegeven.

Featurette (4 min)
Een korte featurette waarbij de opzet van de film wordt uiteen gezet. Beetje promotioneel van aard maar best leuk om te zien.

Speciaal Assistent van de President Bobby Bishop (Charlie Sheen) is normaal iemand die alle moeilijke aantijgingen glad weet te strijken en de waarheid niet zo serieus neemt. Als hij wordt ingelicht dat er een complot in het Witte Huis is dat het Presidentschap kan ontwrichten, wil hij de waarheid aan het licht brengen. Op de vlucht voor de Geheime Dienst probeert hij met ex-vriendin en journaliste Amanda Givens (Linda Hamilton) de daders te ontmaskeren. Shadow Conspiracy is een redelijke actiethriller met een dun, maar best aardig verhaal over het Witte Huis. Acteerprestaties zijn aardig en het is ook leuk om Donald Sutherland aan het werk te zien. De DVD bevat een beeldtransfer die jammerlijk genoeg niet-anamorfisch is uitgebracht maar best aardig is. De audiotrack is redelijk te noemen en er staan zelfs een paar extra's op de DVD. Gezien internationale uitgaven is de Nederlandse versie nu eens de beste combinatie van beeld, geluid, ondertiteling en extra's. Toch eens de moeite waard om te benoemen. Deze DVD is een prima tussendoortje of als 'triple bill' met Absolute Power en Murder at 1600.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Eigen Collectie.