Mountain Between Us, The

23-02-2018

6.2

Mountain Between Us, The (Blu-ray)

Wanneer de vluchten van zowel arts Ben Bass (Idris Elba) als journalist Ales Martin (Kate Winslet) worden geannuleerd, zitten beiden in de rats. Ze hebben namelijk allebei zeer belangrijke afspraken die niet verzet kunnen worden. Samen regelen ze een privéjet dat wordt bestuurd door piloot Walter (Beau Bridges). Tijdens de vlucht overlijdt Walter en stort het vliegtuig neer in de besneeuwde bergen van Utah. Wonderwel overleven Ben en Alex de crash en wachten ze tot iemand hen komt redden. Als na verloop van tijd er geen hulp komt opdagen, realiseren ze zich dat ze overgeleverd zijn aan de elementen. Vastberaden om deze gebeurtenis te overleven besluit het stel om een gevaarlijke tocht te ondernemen door de wildernis, op zoek naar de bewoonde wereld. Deze tocht zal hun uithoudingsvermogen en overlevingsdrang tot het maximum drijven. Zullen zij overleven of toch slachtoffer worden van de elementen van de natuur?

Zogenaamde overlevingsfilms na vliegtuigcrashes  zijn in de laatste tientallen jaren veel gemaakt. Titels als Alive, The Grey, The Edge en Cast Away zijn bekende voorbeelden van hoe verschillende karakters worden gedreven tot extreme handelingen om te overleven in de wildernis of in afgelegen oorden. The Mountain Between Us is geregisseerd door de redelijk onbekende regisseur Hany Abu-Assad, die als regisseur ooit debuteerde met Het 14e Kippetje met wijlen Antonie Kamerling in de hoofdrol. Hierna heeft hij voornamelijk Engelstalige en Palestijnse films gemaakt (de regisseur is van origine Palestijns en Nederlands). Ook is hij twee keer genomineerd voor een Oscar voor Beste Buitenlandse film met Paradise Now en Omar. Met The Mountain Between Us gooit hij helaas geen hoge ogen. De film brengt niets vernieuwends en vertelt geen verhaal dat een toevoeging is voor het genre. Het verhaal brengt alle clichés van elke overlevingsfilm naar voren: van het in oog-in-oog staan met een gevaarlijk dier tot aan een val van een bergrand en het vallen in ijswater. Dit is allemaal nog wel te vergeven en het is best spannend om te bekijken, ook omdat Idris Elba en Kate Winslet hun rol met verve spelen en het een goed acteursduo is om naar te kijken. Waar de film echter helemaal mee onderuit gaat is het romantische subplot tussen de twee hoofdpersonen. Niet alleen komt het vreselijk clichématig over, maar ook nog eens erg geforceerd. De film heeft dit subplot echt niet nodig om interessant te blijven. Sterker nog, de film was beter geweest zonder dit romantische gekrakeel dat ook nog eens redelijk vroeg in de film geïntroduceerd wordt. The Mountain Between Us heeft een aantal redelijk sterke tot sterke punten en is best het bekijken waard, maar de romantiek had regisseur Abu-Assad achterwege mogen laten.

Genre: Actie, Avontuur, Drama
Speelduur: 112 min
Beeldverhouding: 2.39:1 HD niet anamorf