Deuce, The

19-02-2018

8.5

Deuce, The (DVD)

Vincent Martino (James Franco) heeft zijn fouten, maar werkt verschillende baantjes in restaurants en café's om voor zijn ex-vrouw en kinderen te zorgen. Zijn tweelingbroer Frankie (wederom James Franco) neemt het leven een stuk minder serieus en maakt dan ook schulden links en rechts. Op een avond staat Vincent oog in oog met de Maffia aan wie Frankie veel geld verschuldigd is. Hij wordt gedwongen zijn broer te helpen en wordt al snel in het criminele circuit gezogen. Tegelijkertijd worstelt Candy (Maggie Gyllenhaal) met haar leven als prostituee. Overal om haar heen zijn er meiden – soms nog extreem jong – die zich onder het toeziend oog van hun pooier aan Jan en alleman verkopen. Politieagenten zoals Chris Alston (Lawrence Gilliard Jr.) treden op naar gelang de grillen van hun superieuren. De volledig onafhankelijke Candy is net als vele anderen door verscheidene persoonlijke redenen in 'het oudste beroep ter wereld gerold', maar zoekt een manier om de straten van New York voor eeuwig te verlaten. Dat men op het punt staat hardcore-porno te legaliseren, is misschien haar uitweg.

Na de gecompliceerde misdaad- en politieke wereld in The Wire en het herbouwen van een stad na een orkaan in Treme richten David Simon en George Pelecanos hun pijlen op de seksindustrie. Specifiek de straten van New York – 42nd Street, ook wel The Deuce genoemd – in de jaren '70 van de vorige eeuw. Vanaf de eerste uit in totaal acht afleveringen is duidelijk dat The Deuce qua verhaal dezelfde stijl en gelaagdheid heeft als Simons en Pelecanos' vorige werk. De serie is prachtig om naar te kijken en toont op prachtige wijze het leven van toen in al zijn rauwheid. Qua filmen en montage oogt alles redelijk klassiek – in lijn met The Wire en Treme – hoewel hier op verschillende momenten wordt afgeweken. Alle verschillende spelers in de seksindustrie krijgen een stem, maar ook iedereen die er (ongevraagd) mee in contact komt – nabijgelegen café/lunchroomeigenaren, politieagenten, journalisten – spelen een belangrijke rol. Geen onderwerp is te zwaar om te bespreken/te laten zien, wat verschillende zeer heftige scènes oplevert. Geweld, corruptie, pedofilie, schuld, (homo)seksualiteit en moord zijn enkele van deze onderwerpen die de revue passeren. De makers van The Deuce schetsen een rijke wereld vol zeer intrigerende personages die heel menselijk worden neergezet. Er wordt veel moeite gedaan om ieders positie en persoonlijke keuze duidelijk te maken, zonder hier direct een oordeel over te vellen. De vraag wordt herhaaldelijk gesteld waarom de situatie is zoals hij is, waarom iemand voor een leven in de seksindustrie kiest en wat men kan doen om verandering te brengen. Alle soort mogelijke antwoorden worden gegeven en getoond; voor sommigen is het niet anders, anderen zoeken een weg naar buiten (maar worden door hun pooier afgeschrikt). Als kijker vel jij het enige echte oordeel, hoewel The Deuce je uitdaagt om te accepteren en niet te veroordelen. Het acteerwerk in The Deuce is van de bovenste plank,. Verschillende oude gezichten uit The Wire en Treme passeren de revue en geven de serie een aangename vertrouwelijkheid. James Franco speelt prima in een licht overbodige dubbelrol – het is geregeld onduidelijk welke van de twee broers Franco speelt, aangezien de twee personages in uiterlijk, stijl en overkomen extreem op elkaar lijken. Maggie Gyllenhaal toont zich vastberaden en kwetsbaar gedurende de serie en doorgaat de beste karakterontwikkeling. De acteurs die de verschillende pooiers en prostituees spelen zetten hun beste beentje voor en schitteren in elke scène waar ze in zitten. Zeker de gesprekken tussen de pooiers onderling zijn bewonderenswaardig. Jamie Neumann is zeer sterk als de prostituee Ashley die worstelt met haar bestaan. Al met al is The Deuce een zeer intrigerende tv-serie met een gelaagde verhaallijn en enkele meeslepende personages dat geen blad voor de mond neemt. In plaats van te oordelen, is het hoofddoel om te begrijpen. Een interessante kijk in een bijzondere periode in de Amerikaanse geschiedenis, waar gelukkig sowieso een tweede seizoen van komt.

Speelduur: 500 min
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Duits, Engels, Fins, Frans, Noors, Pools, Portugees, Spaans, Zweeds
Uitgever: Warner Bros. Home Entertainment
EAN: 5051888235119

• Inside the Episodes
  • The Wild West: New York in the Early '70s
  • The Deuce in Focus

The Deuce is op deze DVD-uitgave te bekijken in het originele 1.78:1 beeldformaat. Er is door de makers getracht zoveel mogelijk de stijl van de jaren '70 van de vorige eeuw na te maken, wat vooral veel bruintinten betekent. Er zijn continu kleurelementen zoals een fel oranje jurk die de beelden dynamisch houden. De kleuren komen vanwege het relatief hoge contrast mooi naar voren. De zwartwaarde is redelijk hoog, wat zorgt voor mooie diepe donkere tinten. In sommige scènes voelt het geheel wel iets te donker aan. Qua beelden oogt alles zeer scherp, ook in de wijdere shots van de New Yorkse straten. Er is vrij veel detail, zeker in de close-ups, maar ook in de schaduwen. Op sommige momenten in de serie wordt er pornografisch materiaal getoond in andere beeldformaten en wisselvallige kwaliteit. Dit is overduidelijk intentioneel door de makers van The Deuce gedaan om in de jaren '70 sfeer te blijven. Buiten lichte ruis zijn er geen artefacten te bespeuren.

Op deze DVD-uitgave is er een Dolby Digital 5.1 audiotrack in het oorspronkelijke Engels. Daarbuiten is er een Frans-, Duits- en Spaansralig 5.1-track en een Pools 2.0-audiotrack aanwezig. Hieronder zal alleen het eerstgenoemde track besproken worden. Het gesproken woord is scherp en helder via het middenkanaal te horen, hoewel acteurs een duidelijk accent hebben of mompelen wat het verstaan van sommige dialogen lastig maakt. De geluidseffecten zijn vrij gelaagd, waar voor een mooie sfeer zorgt. Zeker in de kalmere scènes kunnen geluidseffecten een duidelijke impact hebben (het geluid van seksuele handelingen in plaats van het tonen maakt alles een stuk suggestiever). De surroundkanalen presenteren buiten de geluidseffecten ook de omgevingsgeluiden. Het leven op straat en in de nabijgelegen café's is door de gelaagde omgevingsgeluiden zeer dynamisch. De ster van het geluidstrack is toch echt de soundtrack die de sfeer voor de hele serie neerzet. Er wordt op mooie wijze gebruik gemaakt van muziek binnen het verhaal, wat de soundtrack nog een extra dimensie geeft.

Deze DVD-uitgave van The Deuce bestaat uit drie discs met drie afleveringen op disc 1 en 2 en de overige twee afleveringen op disc 3. Vanuit het statische menu kan er gekozen worden om alle afleveringen op een disc één voor één of achter elkaar af te spelen. Het audiospoor en ondertiteling zijn in te stellen en op elke disc zijn er ook extra's. Alle extra's buiten het audiocommentaar zijn Nederlands ondertiteld

Disc 1
Audiocommentaar met David Simon, Maggie Gyllenhaal en Nina Rostroff
Bedenker, actrice en uitvoerend producent spreken in het audiocommentaar bij de eerste aflevering van The Deuce over onder andere de ontstaansgeschiedenis van de serie, de maatschappelijke ontwikkelingen in de jaren '70, de casting, het acteerwerk en de (ontwikkeling van) de stijl van The Deuce.

Inside the Episodes (5 min.)
Per aflevering wordt er door cast en crew ingegaan op wat er in de aflevering gebeurt, in hoeverre verhaalijnen/gebeurtenissen/personages gebaseerd zijn op waarheden en de impact die gebeurtenissen hebben gehad (in de tijdgeest plaatsen).

Disc 2
Inside the Episodes (5 min.)
De drie op deze disc aanwezige afleveringen worden kort belicht door cast en crew.

Disc 3
Audiocommentaar met George Pelecanos, James Franco en Michelle MacLaren
Bedenker, acteur/regisseur, en regisseur gaan in het audiocommentaar voor aflevering 8 in op aspecten als de geschiedenis binnen de aflevering, research die gedaan is voor de serie, het acteerwerk, structureren van scènes en de aflevering en de manier van regisseren.

Inside the Episodes (4 min.)
Aflevering 7 en 8 worden kort besproken door cast en crew, waarbij er meer (historische) context wordt gegeven voor de gebeurtenissen uit de afleveringen.

The Wild West: New York in the Early '70's (12 min.)
In deze extra wordt aandacht besteed aan de sfeer die er in New York in de jaren '70's heerste en hoe de makers van The Deuce deze hebben getracht zo realistisch mogelijk te laten zien. Een zeer interessante extra.

The Deuce In Focus (8 min.)
Regisseurs van The Deuce-afleveringen Michelle MacLaren, James Franco en Roxann Dawson bespreken (het ontwikkelen van) de stijl van de serie, hun visie op het verhaal, de personages en historische context van de serie.

De hardwerkende Vincent krijgt het dringende verzoek van de Maffia om de schulden van zijn broer Frankie af te betalen. Al snel raakt hij verstrengeld in criminele praktijken. Hierbuiten ziet prostituee Candy steeds minder toekomst in haar nachtelijke betaalde escapades aan de straten van New York. The Deuce is een gelaagde, sfeervolle en menselijke tv-serie waar verschillende aspecten van de 'onderwereld' uit de jaren '70 worden belicht. Grof, gewelddadig, zonder pardon, maar zonder vinger naar de spelers of een duidelijke oplossing. Qua beeld en geluid is er weinig te klagen op deze DVD-uitgave. De extra's zijn een mooie toevoeging. Voor fans van The Wire en solide drama's met een maatschappijkritische blik zeker de moeite waard!