Wow wat een wereld van verschil met reviews..
Wow wat een wereld van verschil met reviews..
Hope is lost. Faith is broken. A fire will rise..
Ja de meeste zijn wel positief, Maar mensen als Reinbo zijn er nou eenmaal. En het lijkt me enkel goed dat niet alle mensen t met elkaar eens zijn. Anders wordt het zo saai.
Voor als het nog niet duidelijk is: Ik schaar me bij de enthousiastelingen. Ik vond het vanmiddag een geweldige ervaring! Heerlijk, weer een keer een goeie film. Die worden mijns inziens tegenwoordig echt te weinig gemaakt.
The future is Blu
ik heb de film ook gister gezien, vond m tegenvallen met wat ik gehoopt had na het zien van de trailer
bijna alle special effects uit de film komen langs in de trailer, vond het absoluut geen slechte film, want heb wel van het begin tot het einde geconcentreerd gekeken, al is het een film die ik nog een keer moet zien om het verhaal helemaal goed te begrijpen, want op sommige stukken was het te ingewikkeld om het meteen op een rijtje te zetten.
mede door de vele (wat overdreven) actie scenes was het niet helemaal wat ik ervan verwacht had.
6/10
heb de film niet in imax gekeken, viel me wel op dat aan de zijkanten van het scherm 2 donkere balken te zien waren (met name in de donkere scenes) pathe arena, weet niet of dit aan het scherm lag, of aan het doek (want imax is toch in een andere verhouding dan zoals de film oa in de trailer te zien is)
Ik heb een paar dagen voor Inception, Shutter island bekeken. Gelijkenissen tussen beide hoofdrolspelers (Dicrapio) is angstaanjagend groot. Dat verminderd voor mij wel de impact van de film. In feite speelt Dicrapio tweemaal hetzelfde karakter.
|Gekeken films (WhatIWatch) |
"The screen is a magic medium. It has such power that it can retain interest as it conveys emotions and moods that no other art form can hope to tackle." - Stanley Kubrick
Dat zou je kunnen zeggen als je ze snel vergelijkt. Als je echter kijkt naar de nuances zijn ze wel verschillend. In Shutter Island heeft DiCaprio zijn gevoel en visie voor de werkelijkheid al verloren en wordt hij niet meer door de buitenwereld en zijn omgeving serieus genomen. In Inception is dat wel zo en wordt hij eigenlijk door bijna iedereen in de hele film gezien als de beste in zijn vak. Dat hij zichzelf, en wellicht zijn omgeving, alleen ziet als karakters in een alternatieve werkelijkheid of zijn onderbewustzijn (of in een droom) wordt eigenlijk alleen in de allerlaatste scene gesuggereerd (en dan nog niet overtuigend IMO want in andere scenes die gepresenteerd worden als een droom draait de tol zonder zwalken en dat doet hij in die scene wel. Overigens, dit icm de trouwring die in een paar scenes wel en niet om zijn vinger zit, is genoeg voer voor een andere discussie). Ook in Shutter Island verliest DiCaprio alle grip op zichzelf en wordt een warrig, chaotisch en psychotisch persoon. In Inception houdt hij echter altijd wel grip op de situatie; nergens ontspoort hij in chaotisch, onvoorspelbaar of psychotisch gedrag. Dat Is ook mijn kleine kritiek op de film. Nolan is in zijn hele oeuvre op zoek naar karakters met een obsessie die ze maakt en ze breekt. Echter ontsporen ze nooit echt volledig in een gedrag die een volledige ontsporing is en een optelsom van de psychoses. Allemaal, behalve 1: de Joker. Daarin heeft hij alle remmen los gegooid (en natuurlijk Hedger) door van de Joker een volledig psychotisch, ontspoord persoon te maken die volledig ontoerekeningsvatbaar is. Daarom vind ik het jammer dat het personage Cobb weer een stap terug is naar bijvoorbeeld Lenny (Memento) of Dormer (Insomnia). Verder een uitmuntende film met echt oogverblindende mooie scenes, zowel actie als karakter. Echt ene must-see en ik kan zeker een IMAX scherm aanbevelen...
Interessante review en voor een deel ga ik zeker met je mee. Als je mijn stuk hierboven leest vind ik ook dat Nolan met zijn personages binnen de "krijtlijn" blijft en nergens zijn alternatieve werkelijkheid of psychoses laat ontsporen tot iets volledig surrealistisch waarbij we echt zelf op ontdekking gaan en een volledig nieuwe werkelijkheid voor onszelf maken. Zelf had ik idd ook graag gezien wat bijvoorbeeld Lynch, Aronofsky, Kelly of zelfs Fincher hiermee had gedaan. Maar bedoel je met de naam Jackson; Peter Jackson? Als iemand een oppervlakkige CGI alternatieve werkelijkheid zonder enig gevoel of samenhang met de rest van de film in elkaar heeft geprutst dan is dat hij dat wel met The Lovely Bones....
Wat ik wel vind is dat je Nolan misschien niet moet vergelijken met filmmakers die voornamelijk films maken voor een select publiek (zoals Lynch) met een voornamelijk artistiek uitgangspunt en een opzettelijk idee om geen (of meerdere) antwoorden te geven en eigenlijk vanaf de 2e acte de filmkijker zelf zijn conclusies laat trekken over het verloop van de film. Ik vind Nolan een steeds meer interessante filmmaker worden (en bedenk: dit is pas zijn 6e film. Ik ben echt benieuwd wat hij met zijn 10e dan bijv doet..). En zolang hij het voor elkaar weet te krijgen dat hij carte blanche krijgt van de grote studios en daar steeds meer interessante films voor het grote publiek weet mee te maken dan vind ik dit alleen maar een grote meerwaarde voor het medium film.
Als er zo veel over een film word gepraat die pas net draait, moet ik die toch zeker gaan zien.
Ik sla het meeste van het topic nog even over, ik ben bang dat één en ander wat verraad aan verassing dus snel maar naar de bios om het zelf te ervaren.
Ik heb het over die eerdere lawine (Met een shot van schuin van boven), maar als dat ik het echt gedaan is dan moeten ze de focus puller ontslaan. Op het IMAX doek vond ik het wazig. Maar ik vond al die ontploffingen in Parijs ook al weinig bijzonder. Is hier veel beter gedaan:
http://www.youtube.com/watch?v=a4jmEwW95Uk
Ik doelde inderdaad op Peter Jackson, ik vind de losse structuur van Lovely Bones juist een pre. Daarnaast schiep hij ook mooie fantasie/hiernamaals werelden in Heavenly Creatures en Frightners, maar ik kan me voorstellen dat je de edelkitsch van Lovely Bones niet aansprak, ik vond het juist wel passen bij een 14 jarig meisje.). Wat dat betreft is Inception veel te veel een excell sheet waarin Nolan vooral poogt alles te laten kloppen, maar het gevoel ontbreekt. Voor mij heeft Nolan met Inception definitief afgedaan. Ik vond Memento ook al erg vervelend. Ook daar interesserde het me uiteindelijk helemaal geen ruk hoe het zat en wat de personages over kwam. Ik vond zijn Batman films best aardig, maar ook The Presige en Insomnia deden het voor mij niet. Zijn interessantese film blijft nog steeds zijn eerste; Following.
Laatst aangepast door Reinbo : 24-07-2010 om 10:09
Op zich vond ik het niet echt edelkitch, maar ik vond de omgeving en de gemoedstoestand van dat 14 jarig meisje niet echt passen bij iemand die net daarvoor gruwelijk is vermoord na eerst gruwelijke doodsangsten te hebben doorstaan. Wat dat betreft vind ik de alternatieve werkelijkheden van Nolan wel wat consistenter met de gemoedstoestand die de karakters in de "echte" werkelijkheid hebben. Hij probeert dat iig wel te spiegelen. Dat hij dan redelijk veilig speelt en minder een artistieke visionair is vwb omgeving en art direction; daar ben ik het met je eens (Tarsem Singh vind ik daar een positief en zeer treffend voorbeeld van). Following heb ik alweer een tijd geleden maar heb ik toevallig eergister voor een zacht prijsje via e-bay gekocht. Ik wil hem toch eens zien omdat uit een aantal reviews wat gelijkenissen met Inception naar voren kwamen.
Ik respecteer je mening en ik begrijp dat Nolan je gewoon niet ligt als regisseur. Memento vind ik bijv nog steeds subliem en (misschien omdat het originele verhaal van zijn broer kwam) vol met kleine nuances, interpretatieverschillen en twijfel bij de karakters die in de lijn liggen met het centrale thema. Enig minpuntje vind ik dat dan binnen die onzekerheden alles wel weer lijkt te kloppen, en dat had TDK met de Joker als enige niet. Dat maakt die film voor mij (naast Following inderdaad) nog zijn meest interessante film. Inception is een herhalingsoefening van zijn visie en eigen stijl, maar ik hoop dat hij (a la Aronovsky) het ook een keer over een hele andere boeg gaat gooien.
http://www.youtube.com/watch?v=UVkQ0C4qDvM
Een mooie link die inzicht geeft in de 'truuks' die componisten toepassen.
Eerst deze maar eens in de Pre-order gezet.
vandaag gezien, goede film, tegen het einde werd het een beetje onoverzichtelijk met de niveaus maar al met al goede film, goede acteerprestaties van dicaprio en ken watanabe(hopelijk zeg ik het goed zo)
actie scenes waren niet echt speciaal maar over geheel genomen goede film.
..perfecte mensen bestaan niet, wel perfecte bedoelingen...
...yaddimaina!!...George Lucas is een Ajacied
... Ultimatestartrader 1945 trades...
Ik las ook het volgende in een artikel; de titel van dat Edith Piaf liedje is vertaald naar het Engels; "No, I regret nothing" (iets in die richting).
De woorden; "Do you want to become an old man, filled with regret?" en variaties daar op komen meerdere keren voor in de film.
Het is dan ook specifiek dat dit het nummer is dat ze uit de droom haalt.Vond ik wel een tof detail.
Dat gezegd hebbende; Vooralsnog blijf ik ook met een teleurgesteld gevoel over, met deze film. Ik kan me wel een beetje vinden in de mening van Reinbo.
Het was niet helemaal wat ik verwachtte. Gebaseerd op de trailers had ik het idee dat er naast de krullende stad nog meer bizarre creatieve dingen gingen gebeuren. In een droomwereld kon immer van alles gebeuren, toch?
Maar ze haalden dat meteen onderuit met wat regels. Prima, maar toch jammer.
Daarnaast mistte ik ook een beetje de emotionele connectie met de film.
Dat is jammer. Want Nolan wiste met de meeste van zijn films mij bij de lurven weten te grijpen en me niet meer los te laten totdat de film over was.
Bij deze bleef ik vooral bij de les omdat ik er anders geen touw meer aan vast kon knopen. Echte momenten van puur film genot vond ik het niet hebben.
Ik houd nog wel even open dat dit een zelfde situatie kan zijn zoals ik met Blade Runner had. Dat was ook een film die ik aanvankelijk niet compleet begreep en waarvan ik in eerste instantie iets anders van had verwacht.
Na een paar keer "snapte" ik de film en kon ik het beter op waarde schatten. Nu vind ik het een fantastische film.
Dat zou met Inception ook goed kunnen. Het is zeker een film die ik meerdere keren uit ga pluizen en het soort details zoals hierboven van wil vinden. Ook vind ik het leuk om verschillende interpretaties over het verhaal te lezen.
Maar vooralsnog zit ik niet met het gevoel dat ik deze zsm weer in de bios moet zien. Dat vind ik ergens toch wel jammer.
Ik ben gisteren ook naar de film gegaan en ben er ook niet erg positief over.
Meeste acteerprestaties waren erg goed, zelfs Ellen Page vond ik eens een keer niet vervelend. Veel mooie beelden, en leuke ideetjes.
Maar, ik vond het verhaal niet spannend/dreigend genoeg om er twee en een half uur naar te kijken. Plus dat Leonardo DiCaprio, inclusief zijn verhaallijn met zijn vrouw zo weggelopen leek van de set van ShutterIsland. Die Edith Piaf was trouwens ook tenenkrommend en ik hoopte in elke scene dat ze dood zou gaan, gelukkig gebeurde dat dan ook een aantal keer .
Op wat mooie beelden, een leuk idee en een aantal goede acteerprestaties na, vond ik de film ook wat slapjes. De muziek/score was dan weer wel erg sterk, IMO.
**** me gently with a chainsaw.
Gisteravond Inception in de Utopolis bioscoop van Almere gekeken. De film heeft me van het begin tot het eind geboeid gehouden en ik heb er erg van genoten.
Toch zou ik de film geen 10/10 geven, simpelweg omdat ik na afloop niet met zo'n "WOW" gevoel naar buiten kwam zoals ik destijds wel had toen ik The Matrix voor het eerst in de bioscoop had gezien. Ik heb ooit eens zelf een lucide droom gehad, waarin ik me tijdens de droom realiseerde DAT ik aan het dromen was, en vervolgens had ik de macht om mijn droom te sturen. Iets wat Ariadne tijdens de film ook laat zien wanneer ze bewust de droomwereld manipuleert. Jammer dat die 'macht' om de droomwereld naar je hand te zetten verder in de film niet of nauwelijks meer gebruikt wordt.
De 9,3 van IMDB vind ik dan ook te hoge waardering, maar ach, The Dark Knight stond ook tijdenlang met een 9+ op IMDB maar is inmiddels gezakt naar een 8,8. Inception zal ook nog wel wat dalen na verloop van tijd. Ik zelf geef Inception een solide 8½.
SPOILER
Even over het einde....volgens mijn vriendin zit Leo nog steeds in de droomwereld aangezien de beelden van z'n kinderen gelijk zijn aan eerdere flashbacks van de kinderen (met het verschil dat je nu wel de gezichten ziet) en vanwege het feit dat we de tol niet zien neervallen...ikzelf ben hiervan niet overtuigd....jullie?
Ik ben na een tweede kijkbeurt ervan overtuigd dat het geen droomwereld is. In het begin van de film test hij in dezelfde wereld 2 keer of hij droomt of niet. 1 Daarvan was dacht ik in die loods als ze Ariadne trainen, die andere weet ik niet meer. Ik heb vanaf daar alle levels kunnen tellen waar ze in zakken, en weer terug uitkomen. En dan zit hij op het einde in hetzelfde level als waar in het begin de tol 2 keer wél viel. Dus ik denk dat hij nu ook gaat vallen, Alleen zien we dat net niet. Leuk hoor Nolan
The future is Blu
Ik ben ervan overtuigd dat het nog een.... is, anders was die tol al gevallen. Jammer alleen dat hij er niets mee gedaan had, nu is het niet meer dan een flauw grapje en maakt het ook eigenlijk geen bal uit of het wel of niet zo is. Nee, niet bepaald een Ususal Suspects eind, waarbij alles dat je gezien hebt ineens 180 graden draait.