In the Land of Saints & Sinners

10-04-2024

8.5

In the Land of Saints & Sinners (Blu-ray)

Ierland, jaren zeventig. Terwijl het land in de greep is van politiek geweld, leidt Finbar Murphy (Liam Neeson) - in een poging de zonden uit zijn verleden achter zich te laten - een rustig leven in een afgelegen kustplaatsje. De rust verdwijnt met de komst van een groep IRA-terroristen die zich in het dorp komt schuilhouden na een aanslag. Meegetrokken in een steeds venijniger wordend kat-en-muisspel moet Finbar zijn dorpsgenoten beschermen. Hij loopt dan alleen wel het risico dat zijn geheime identiteit onthuld wordt. Welke prijs is hij bereid te betalen?

Liam Neeson heeft de laatste jaren zijn al imposante CV (met grote, gewaardeerde films als Schindler's List, Gangs of New York en Batman Begins) uitgebouwd met een hele lijst aan amusante en onderhoudende recht-toe-recht-aan actiefilms, zoals The Commuter, Cold PursuitHonest Thief, The Ice Road, Blacklight, en Retribution. Maar af en toe zit daar ook een film tussen met wat meer verdieping en inhoud, en vooral een wat rustiger tempo en met meer aandacht voor karakterontwikkeling. The Marksman is hier een voorbeeld van, en samen met de regisseur van die film, Robert Lorenz, heeft Neeson nu deze film gemaakt: In the Land of Saints & Sinners. Neeson gaat met Saints & Sinners (afgekort, en tevens de titel zoals afgebeeld op de hoes van de Blu-ray Disc) terug naar zijn Ierse roots, en heeft dat niet heel veel gedaan. In Five Minutes of Heaven speelde hij voor het laatst in een film gesitueerd in Ierland, en dan ook nog tijdens de periode dat het land in de greep was van de IRA in de jaren 70/80. Saints & Sinners speelt zich af in 1974, kort na een aanslag van de IRA. Neeson speelt een gepensioneerde huurmoordenaar die soms zijn oude kwaliteiten inzet om het dorp te verlossen van allerlei gespuis. Maar als hij zijn geweer voorgoed aan de wilgen wilt hangen wordt hij tegen wil en dank toch weer terug getrokken in zijn oude professie. Saints & Sinners is een langzame thriller die opbouwt naar een explosief einde, en zit erg goed in elkaar. Naast Liam Neeson spelen Ciaran Hinds en Kerry Condon erg goede bijrollen, maar de meest opvallende is toch Jack Gleeson. Gleeson kennen we als de schofterige koning Joffrey Baratheon uit Game of Thrones, die aangegeven had na GoT voorgoed te stoppen met acteren. Hier speelt hij met zichtbare lol een bijrol van een collega huurmoordenaar, die in het begin ook wel een duaal karakter heeft naar Neeson. Friend or Foe, in het begin weet je niet hoe zijn karakter zich ontwikkelt. Maar zijn acteerspel is weer fantastisch, en het is te hopen dat hij meer rollen oppakt. Saints & Sinners is een verrassend goede actiethriller geworden en gefilmd in het bergachtige en prachtige Ierland is deze film zeker een aanrader.

Genre: Actie, Misdaad, Thriller
Jaar: 2023
Speelduur: 106 min
Beeldverhouding: 2.39:1 HD niet anamorf
EAN: 8719372017579

Saints & Sinners staat in het oorspronkelijke beeldformaat van 2.39:1 in 1080p op Blu-ray Disc. De transfer is degelijk en goed van kwaliteit, maar nergens ook opzienbarend. En dat komt door het gekozen kleurenpalet van de regisseur, en die is bedompt en grauw. Er komen veel (donkere) aardetinten naar voren en het landschap waar is gefilmd is ook vaak bewolkt en somber. Ook bij zonnige scènes komt de tranfser wat bedompt over en komen felle kleuren wat grauwer naar voren. De enige omgeving waar wat warmere tinten naar voren komen is de kroeg met de gele verlichting en de warmbruine meubels. De transfer geeft dit allemaal uitstekend weer, met daarbij een goede scherpte, contrast en schaduwdetaillering. Een uitstekende transfer.

Saints & Sinners krijgt één audiotrack mee, en dat is een DTS-HD MA 5.1-track in de oorspronkelijke Engelse taal. Ook hier niets opzienbarends in het gekozen geluidsontwerp, en ook deze track klinkt degelijk en oke. Dialogen komen netjes uit het centergedeelte, en de verder directioneel ingestelde track laat bij drukkere scènes en bij muziek de achter kanalen meedoen. Verwacht bij de actiescènes verder wel wat meer drukte in de track, maar geen sonisch geweld, en dat is gezien de rest van de track wel goed in balans. Een verder prima audiotrack.

Er staan geen extra's op de Blu-ray Disc van Saints & Sinners.

Ierland, jaren zeventig. Terwijl het land in de greep is van politiek geweld, leidt Finbar Murphy (Liam Neeson) - in een poging de zonden uit zijn verleden achter zich te laten - een rustig leven in een afgelegen kustplaatsje. De rust verdwijnt met de komst van een groep IRA-terroristen die zich in het dorp komt schuilhouden na een aanslag. Meegetrokken in een steeds venijniger wordend kat-en-muisspel moet Finbar zijn dorpsgenoten beschermen. Hij loopt dan alleen wel het risico dat zijn geheime identiteit onthuld wordt. Welke prijs is hij bereid te betalen? Saints & Sinners is een verrassend goede actiethriller geworden en gefilmd in het bergachtige en prachtige Ierland is deze film zeker een aanrader. De Blu-ray Disc zit technisch prima in elkaar, en heeft verder geen extra's.