Devotion

07-11-2023

7.5

Devotion (UHD)

1950, Koreaanse en Koude Oorlog. Twee jonge mannen, Tom Hudner (Glen Powell) en Jesse Brown (Jonathan Majors), worden geselecteerd voor een prestigieuze eenheid van de marine. Tom is marineofficier, Jesse een getalenteerde piloot die als eerste Afro-Amerikaan voor de Amerikaanse marine vliegt. Tijdens de zware militaire opleiding groeit er een hechte vriendschap tussen de twee die op de proef wordt gesteld wanneer één van hen op vijandelijk gebied wordt neergeschoten.

Devotion is een oorlogsfilm die gaat over twee vliegers tijdens de Koreaanse oorlog. De film is geregisseerd door de redelijke nieuwkomer JD Dillard. Devotion bevat nogal wat scènes met vliegtuigen die met elkaar in gevecht zijn (dogfights), en tijdens het maken ervan riep de hierin onervaren Dillard de hulp in van diegene die deze scènes heeft ontworpen bij Top Gun: Maverick, waarin overigens Glenn Powell ook een grote bijrol in heeft. Devotion is gebaseerd op waargebeurde verhalen en personages, waaronder de twee hoofdrollen die worden gespeeld door Powell en Jonathan Majors. Dit doen ze zeker verdienstelijk, maar Majors heeft de rol die de meeste emotionele ontwikkeling doormaakt. Powells rol blijft nogal vlak, maar dankzij zijn charisma weet Powell er toch wel iets van te maken. Verder is Devotion zeker een interessante film en vertelt een interessant verhaal, maar is wel wat traag van tempo en blijft soms een beetje voortkabbelen. De film heeft ook een best lange speelduur, 139 minuten, en neemt daardoor ruim de tijd om het verhaal te vertellen. Er zitten ook wat actiescènes in, en dat zijn vooral dogfights van vliegtuigen, en die zijn wel best goed gemaakt. Voorderest ziet Devotion er qua decors, sets en aankleding ook prima verzorgd uit en lijkt helemaal op het tijdsbeeld wat ze willen portretteren. Devotion is zeker een interessante oorlogsfilm die een verhaal vertelt over waargebeurde personen in een "vergeten" oorlog. De hoofdrollen worden goed gespeeld en doen eer aan de echte personen die ze verbeelden, maar de film zelf had misschien wel een kwartier korter gekund. Dan had er net even wat meer tempo ingezeten. Verder is Devotion zeker een aanrader.

Genre: Actie, Drama
Jaar: 2022
Speelduur: 139 min
Verpakking: UHD keepcase
Beeldverhouding: 2.20:1 Ultra HD niet anamorf
  • Auro 3D 13.1 - Engels
Uitgever: The Searchers
EAN: 9789493316478

Devotion krijgt op UHD een 4K-transfer mee in de oorspronkelijke beeldverhouding van 2.20:1, met Dolby Vision kleurverbetering. De film heeft een kenmerkend kleurenpalet met veel geel, bruin, blauw en zwart. Dit is om te benadrukken dat de film zich in vroegere tijden afspeelt, en deze sfeer komt prima over op UHD en wordt goed in beeld gebracht. Scherpte is uitstekend, net als contrast en detaillering in felle, gekleurde scènes als ook in donkere en slecht verlichte scènes. Een geweldige transfer.

N.B. Helaas was het technisch NIET mogelijk om screenshots te maken van deze UHD. Ter illustratie zijn screenshots van de trailer toegevoegd, en deze representeren NIET de beeldkwaliteit van deze UHD.

Devotion krijgt twee object based audiotracks mee, en één lossless in de oorspronkelijke Engelse taal. De film is beluisterd met de Dolby Atmos-track met Dolby TrueHD 7.1-track als basis. De track klinkt geweldig en erg levendig. Devotion bevat een aantal vliegtuig-scènes en deze lijken net door je huiskamer te vliegen, zo goed is het geluid verspreid over alle kanalen met een maximale spreiding en dynamiek. Een geweldige track.

Er staan geen extra's op de UHD van Devotion. De cover bevat ook artwork aan de achterzijde, maar is door de zwarte UHD case helaas niet zichtbaar als je de case open doet.

1950, Koreaanse en Koude Oorlog. Twee jonge mannen, Tom Hudner (Glen Powell) en Jesse Brown (Jonathan Majors), worden geselecteerd voor een prestigieuze eenheid van de marine. Tom is marineofficier, Jesse een getalenteerde piloot die als eerste Afro-Amerikaan voor de Amerikaanse marine vliegt. Tijdens de zware militaire opleiding groeit er een hechte vriendschap tussen de twee die op de proef wordt gesteld wanneer één van hen op vijandelijk gebied wordt neergeschoten. Devotion is zeker een interessante oorlogsfilm die een verhaal vertelt over waargebeurde personen in een "vergeten" oorlog. De hoofdrollen worden goed gespeeld en doen eer aan de echte personen die ze verbeelden, maar de film zelf had misschien wel een kwartier korter gekund. Dan had er net even wat meer tempo ingezeten. Verder is Devotion zeker een aanrader. De UHD van Devotion is van geweldige kwaliteit met een erg goede beeldtransfer en ruime keuze aan zowel twee object based audiotracks als een lossless, en alle beluisterde tracks klinken prima. Een aanrader.