Toen ik je zag

04-08-2023

9

Toen ik je zag (Blu-ray)

Naar de bestseller die Isa Hoes schreef over het leven met haar man Antonie Kamerling. Acteurskoppel Esther (Noortje Herlaar) en Bastiaan (Egbert-Jan Weeber) leidt op het eerste oog een droomleven. Ze krijgen allebei de ene na de andere fantastische rol aangeboden, wonen met hun kinderen op een idyllische boerderij en zijn nog altijd stralend verliefd op elkaar. Maar er is een andere kant van hun leven die maar weinigen zien. De angsten en gekmakende onzekerheid waar Bastiaan mee kampt, hebben een steeds grotere impact op hem en hun relatie. Uit alle macht probeert Esther om haar grote liefde en haar gezin op de rit te houden, maar de ziekte in Bastiaans hoofd laat zich maar moeilijk bevechten.

De film Toen ik je zag is gebaseerd op het gelijknamige boek, geschreven door Isa Hoes. Isa is de weduwe van Antonie Kamerling, de acteur die in de herfst van 2010 tragisch zijn eigen leven nam. Over het samenleven met hem, en het beschrijven van zijn laatste levens periode heeft Isa een boek geschreven. De film baseert zich op het boek, maar geeft andere namen aan de hoofdpersonages en ook qua uiterlijk zijn ze omgekeerd qua haarkleur. Het is dan wel weer wat verwarrend dat de gebeurtenissen wel voornamelijk het boek volgen. De film is geregisseerd door Ben Verbong, die sinds de jaren 90 eigenlijk niet meer in Nederland heeft gewerkt. Daarvoor had hij grote successen met films als De Flat, De Kassière en Het Meisje met het Rode Haar. Toen ik je zag is zijn eerste film weer in lange jaren die gemaakt is in Nederland en waarvoor hij tekende voor het script en de regie. De film is erg indrukwekkend en vooral het acteerspel van Noortje Herlaar en Egbert Jan Weeber. Omdat er maar weinig bekend was wat er precies in het hoofd van Antonie omging blijft het karakter Bastiaan dat Weeber speelt af en toe wat onbereikbaar. Het karakter Esther dat Herlaar speelt is een stuk duidelijker, en dat is uiteraard ook logisch, want dat karakter is gebaseerd op Isa, en dat staat uitgebreid beschreven in het boek. Toen ik je zag is een indrukwekkend portret van iemand die heel erg wortelt met zichzelf en de wereld om hem heen, en uiteindelijk niet een andere uitweg zag dan de meest extreme. Het is een indrukwekkende film die je nog wel even nablijft.

Jaar: 2023
Speelduur: 118 min
Beeldverhouding: 2.39:1 HD niet anamorf
  • DTS-HD MA 5.1 - Nederlands
EAN: 8719372016558

Toen ik je zag staat in het oorspronkelijke beeldformaat van 2.39:1 op Blu-ray Disc. De beeldkwaliteit is uitstekend, met een mooi scherp en natuurgetrouw uiterlijk. Kleuren komen goed over en ook zaken als contrast zijn erg goed. Enig puntje is dat het zwart in erg donkere scènes wat dichtloopt waardoor je wat details mist. Verder een prima transfer.

Toen ik je zag krijgt een DTS-HD MA 5.1-track mee in de oorspronkelijke Nederlandse taal. Er is ook Nederlandse ondertiteling aanwezig, maar de audiotrack is prima verstaanbaar. Verder is de track voornamelijk georienteerd op dalogen, muziek en ambiancegeluiden, en verdeelt deze prima over alle kanalen, maar vooral de voorste. Een prima audiotrack.

Er staan geen extra's op de Blu-ray Disc van Toen ik je zag.

Naar de bestseller die Isa Hoes schreef over het leven met haar man Antonie Kamerling. Acteurskoppel Esther (Noortje Herlaar) en Bastiaan (Egbert-Jan Weeber) leidt op het eerste oog een droomleven. Ze krijgen allebei de ene na de andere fantastische rol aangeboden, wonen met hun kinderen op een idyllische boerderij en zijn nog altijd stralend verliefd op elkaar. Maar er is een andere kant van hun leven die maar weinigen zien. De angsten en gekmakende onzekerheid waar Bastiaan mee kampt, hebben een steeds grotere impact op hem en hun relatie. Uit alle macht probeert Esther om haar grote liefde en haar gezin op de rit te houden, maar de ziekte in Bastiaans hoofd laat zich maar moeilijk bevechten. Toen ik je zag is een indrukwekkend portret van iemand die heel erg wortelt met zichzelf en de wereld om hem heen, en uiteindelijk niet een andere uitweg zag dan de meest extreme. Het is een indrukwekkende film die je nog wel even nablijft. De Blu-ray Disc van Toen ik je zag is prima in orde met een nette technische presentatie en verder zonder extra's.