Hellboy

06-12-2019

9

Hellboy (UHD)

In de nadagen van de Tweede Wereldoorlog willen de Nazi’s op wanhopige wijze het verloop van de oorlog beïnvloeden door via een poort naar de Hel de ‘Seven Gods of Chaos’ op te roepen. Tijdens dit occulte Nazi-experiment, geleid door Grigori Rasputin (Karel Roden), wordt, doordat de poort naar de Hel te lang heeft opengestaan, een zeer ongewone held geboren: Hellboy (Ron Perlman). Militair adviseur en wetenschapper Dr. Trevor ‘Broom’ Bruttenholm (John Hurt) redt Hellboy uit de handen van de Nazi’s en leert hem zijn gaven te gebruiken om juist het kwaad te bestrijden. In Dr. Broom’s uiterst geheime organisatie (The Bureau for Paranomal Research and Defence – B.P.R.D.) wordt Hellboy samen met de amfibische Abe Sapiens (Doug Jones) en de van pyro-kinetische krachten voorziene Liz Sherman (Selma Blair) ingezet om af te rekenen met het gevaarlijkste paranormale gespuis van de Aarde. Maar als Grigori Rasputin, de man die Hellboy tijdens het Nazi-experiment ooit heeft geschapen, hem wil dwingen zijn krachten te gebruiken om de wereld te vernietigen ontstaat er een strijd die zelfs voor de keiharde Hellboy teveel lijkt te worden…

Na succesvolle comicverfilmingen van X-Men en Spider-Man vond regisseur Guillermo Del Toro (Pan’s Labyrinth, Pacific Rim, The Shape of Water) dat het filmklimaat gunstig genoeg was voor Mike Mignola’s Hellboy. En Del Toro heeft wat dat betreft gelijk. Hij sloeg om Hellboy te kunnen verfilmen de regie af voor Blade: Trinity en Harry Potter en de Gevangene van Azkaban. Del Toro houdt in Hellboy op een goed gedoseerde manier de vaart erin en laat duidelijk blijken een respectvolle liefhebber van de ‘Dark Horse’-comics te zijn. Het grootste deel van het verhaal van Hellboy is gebaseerd op de verhaallijn van de comic Seed of Destruction en de rest komt van de korte verhalen The Right Hand of Doom en Box Full of Evil, allemaal gecreëerd door Hellboy’s geestelijk vader Mike Mignola. De intensieve samenwerking voor de film tussen Del Toro en Mignola is daarbij natuurlijk een absoluut pluspunt.
Guillermo Del Toro blijkt een succesvolle hand te hebben op het gebied van het regisseren van films gebaseerd op zogenaamde comics. Eerder was hij verantwoordelijk voor het redelijk enthousiast ontvangen tweede deel van Blade met Wesley Snipes in de gelijknamige hoofdrol. De hoofdrol in Hellboy wordt op zeer verdienstelijke wijze vertolkt door Ron Perlman, die in die tijd vooral bekend was van zijn rol als Vincent ‘The Beast’ in de tv-serie The Beauty and the Beast. De keuze voor Perlman is absoluut gerechtvaardigd. Niet alleen scheelt het de visagisten ongetwijfeld gemiddeld een uur per dag ten opzichte van andere acteurs, Perlman lijkt gewoon de ideale man voor de rol. De snedige ‘one-liners’ rollen met gepaste emotie over de rode lippen van Perlman als Hellboy. Ook John Hurt en Selma Blair ‘zien er goed uit’ in Hellboy. Eén van de meest interessante fantasie ‘bad guys’ van de afgelopen tijd is de liploze Karl Ruprecht Kroenen. Hellboy is absoluut een zeer vermakelijke en geslaagde comicverfilming.

Hellboy is eerder op DVD en Blu-ray Disc uitgebracht. De DVD-uitgave bevatte de bioscoopversie van de film, de Blu-ray Disc heeft de tien minuten langere Director’s Cut. Er werd ook een 3-disc Limited Edition DVD-set uitgebracht met optioneel een headbust van Hellboy daarbij. Ook daarop stond de verlengde versie van de film. Nu is Hellboy opnieuw uitgebracht en deze keer op een UHD+BD-uitgave, verpakt in een digipack met daarbij 5 art-cards, een poster en een 16 pagina's tellend boekwerk met foto's en production notes. De UHD bevat, naast alle extra’s uit het verleden, een nieuwe 4K-transfer met beide filmversies en ook de Blu-ray Disc heeft geremastered beeld en geluid. Wel heeft de Blu-ray Disc alleen de bioscoopversie, niet de verlengde versie. Deze UHD-uitgave wordt hier besproken.

Genre: Actie, Horror, Science fiction
Regio: 0, A, B, C
Jaar: 2003
Speelduur: 132 min
Verpakking: Digipack in slipcase
Beeldverhouding: 1.85:1 Ultra HD niet anamorf
EAN: 8712609641059

• Audiocommentaren
  • Introduction
  • To Hell and Back Retrospective
  • The Seeds of Creation
  • Mike Mignola Artwork
  • Hellboy Recommends
  • Q&A Archive: Comic Con 2002
  • Right Hand of Doom
  • Visual Effects How-To's
  • Scott McCloud: A Quick Guide to Understanding Comics
  • Make-Up and Lighting Tests
  • Ogdru Jahad — Scene Progression
  • Board-A-Matics
  • Animatics
  • Multi-Angle Storyboards
  • Easter Eggs
  • Photo Galleries

De nieuw geremasterede 4K-beeldtransfer van Hellboy is te bekijken in het originele 1.85:1 beeldformaat met een resolutie van 2160p. De nieuwe 4K-beeldtransfer is uitermate fraai en zeer geslaagd. Hellboy is in alle opzichten een duistere film en er spelen zich heel wat scènes in het donker af. Maar op UHD is alles, mede door de aanwezigheid van HDR, alles zeer goed te volgen. Het beeld is onwijs scherp, te goed eigenlijk, want als je heel goed kijkt zie je de protheses van de make-up van Hellboy zitten. Beter is het om daar niet op te letten, dat is ook niet nodig. Structuren in gezichten en kleding of de details van de buitenaardse wezens zijn tot in detail te aanschouwen. De ouderwetse filmgrain is nauwelijks nog zichtbaar. De special effects doen een beetje gedateerd aan, maar zien er op zich wel goed uit. Een hele mooie beeldtransfer dus van deze vijftien jaar oude film.

De Blu-ray Disc maakt gebruik van dezelfde geremasterde beeldtransfer als de UHD, maar dan natuurlijk in een lagere resolutie. Zonder HDR is het contrast veel hoger en het schaduwdetail ook een stuk minder. In de scènes in het riool is het dan soms wel heel erg donker. Scherpte is nog steeds optimaal, al lijkt de filmgrain hier wat meer zichtbaar dan in de UHD-variant. Het is nog steeds een prima beeldtransfer, maar je merkt nu wel duidelijk het verschil tussen UHD en Blu-ray Disc.

De screenshots zijn van de Blu-ray Disc, niet de UHD.

De meest interessante geluidstrack van Hellboy is een Dolby TrueHD 7.1-track met Dolby Atmos extensie. Meer heb je niet nodig. Want het geluid van Hellboy is fenomenaal. Klein puntje van kritiek is dat het toch vooral de voorste kanalen zijn die de boventoon voeren, maar ook de rest van kanalen spreekt een hartig woordje mee. De hoogtekanalen worden goed ingezet, vooral in de metro en het riool, maar ook in de buitenscènes in de stad. De vele actiescènes komen zeer goed tot hun recht in deze geluidstrack en zijn krachtig en dynamisch van aard. Impachtgeluiden als schoten, explosies en klappen hebben een stevige punch, mede door de ondersteuning van het LFE-kanaal.

De Blu-ray Disc ontbeert de Dolby Atmos-track. Sterker nog, deze moet het ‘slechts’ doen met een DTS-HD Master Audio 5.1-track. Een stuk minder natuurlijk dan die van de UHD, maar toch valt er voldoende te genieten bij deze track. De impact is nog steeds sterk en ook de surroundwerking is goed. Mocht je de film niet met Atmos gehoord hebben, dan heb je nog steeds de indruk dat je naar een heel sterke geluidstrack zit te luisteren. Met Atmos merk je wat het toe kan voegen en dat is dan toch wel een gemis.

De menustructuur van zowel de UHD als de Blu-ray Disc is bijzonder fraai. Er staan op deze uitgave als geheel een goed pakket aan extra’s. Daaronder een aantal nieuwe, maar het merendeel verscheen al op eerdere uitgaves. De extra’s van de Blu-ray Disc zijn allemaal al eerder verschenen op DVD en/of Blu-ray Disc.

Ultra HD Disc

Audiocommentaren
Drie commentaartracks, waarvan er twee alleen beschikbaar zijn op de bioscoopversie van de film en een bij de Director's Cut. De twee commentaartracks op de bioscoopversie zijn van de castleden Jeffrey Tambor, Ron Perlman, Selma Blair en Rupert Evans op de eerste track en de tweede track is met regisseur Guillermo del Toro en de bedenker van Hellboy Mike Mignola. De commentaartrack bij de Director’s Cut is van Del Toro.

Introduction (1 min) - Nieuw
Regisseur Guillermo del Toro geeft een hele korte introductie voor aanvang van de film

To Hell and Back Retrospective (7 min) - Nieuw
Guillermo del Toro kijkt terug op de productie van zo’n 15 jaar geleden, waarbij zijn invloeden, de bewerking van de comics, maar toch trouw aan het origineel blijven en zijn creatieve gedachten van toen aan bod komen.

The Seeds of Creation (143 min)
In deze bijna tweeënhalf uur durende ‘making of’ komen allerlei aspecten van de totstandkoming van de film aan bod. Deze feature bestaat uit ruim 20 minidocumentaires die onder andere een selectie uit de opnamedagen beslaat. Hierin zien we onder andere de belangrijkste personages klaar worden gestoomd voor de opnamedag en krijgen we inzicht in de cinematografie van Guillermo Navarro. Voor mensen die geïnteresseerd zijn hoe het productieproces van concept tot uiteindelijke realisatie eruit kan zien is deze documentaire absoluut interessant.

Trailers (4 min)
Twee bioscooptrailers van de film

Mike Mignola Artwork (40 min)
Een fotovideomontage van al het moois dat Mignola voor deze film gemaakt heeft.

Hellboy Recommends (37 min)
Wellicht een wat vreemde eend in de bijt: een viertal korte animatiefilms die Columbia in de jaren ’50 van de vorige eeuw heeft uitgebracht van onder andere Gerald McBoing Boing

Q&A Archive: Comic Con 2002 (23 min)
Een interview met Del Toro, Perlman en Mignola. Hoewel het interview plaatsvond ten tijde van de pre-productie van de film slaagt Del Toro er wederom in interessante dingen te vertellen.

Right Hand of Doom (18 min)
Deze feature, een verzameling aan minidocumentaires over bepaalde scènes, is zowel via een index te bekijken als tijdens de film. Door het activeren van deze feature verschijnt er tijdens het afspelen van de film de roodgekleurde rechtervuist van Hellboy. Indien vervolgens de enter-toets op de afstandbediening wordt ingedrukt verschijnt er de bijbehorende documentaire.

Visual Effects How-To's (13 min)
Een korte feature over de creatie van enkele special effects en delen van de set.

Scott McCloud: A Quick Guide to Understanding Comics (12 min)
Comic expert McCloud geeft een korte uitleg over de ontwikkeling van comicboeken door de jaren heen.

Make-Up and Lighting Tests (7 min)
Een kort filmpje waarin Del Toro praat over de toegepaste filters op de make-up van Perlman. Volgens Del Toro een wezenlijk element, omdat de huidskleur van Hellboy als “natuurlijk” rood moest overkomen.

Ogdru Jahad — Scene Progression (1 min)
Deze korte feature, welke voorafgegaan wordt door een introductie door Del Toro, laat zien dat storyboards beginnen met een eenvoudige schetsen die vervolgens uiteindelijk de compositie en richting van de shots bepalen. Rechts onderaan wordt het uiteindelijke resultaat in een klein kader getoond.

Animatics
Del Toro licht toe dat de storyboards (eigenlijk Board-A-Matics, maar daarover hieronder meer) van Hellboy werden aangevuld met eenvoudige 3D animatie zodat men kon zien hoe de scène er uit zou komen te zien.
Voor de animatics (storyboards + eenvoudige 3D animatie) word je voor de keuze gesteld om deze full-screen te bekijken of gecombineerd met het uiteindelijke resultaat zoals het in de film eruit is komen te zien.

Board-A-Matics
Del Toro legt ter introductie even kort uit wat het nut is van de zogenaamde Board-A-Matics en wat het essentiële verschil is met statische storyboards. Ook hier de keuze om de clips full-screen te bekijken of vergezeld van het uiteindelijke filmresultaat.

Multi-Angle Storyboards
Deze multi-angle feature geeft de mogelijkheid om te schakelen tussen film vs. storyboard en een full-screen weergave van het bewuste storyboard.

Photo Galleries
Een notitieboekje van Del Toro met allerlei vreemde en excentrieke foto’s waarvan vele de uiteindelijke film niet haalden.

Hellboy tijdens een occult Nazi-experiment op Aarde gezet. Hij wordt onder de hoede van Professor Broom grootgebracht en opgenomen in de B.P.R.D. om de strijd aan te gaan met zijn 'schepper' en aartsvijand Rasputin. De verfilming van Hellboy, de gehoornde comic-held, mag zich scharen in de subtop van succesvolle comicverfilmingen. Regisseur Guillermo Del Toro heeft dankbaar gebruik gemaakt van de inbreng van Hellboy’s geestelijk vader Mike Mignola. Voor het eerst is Hellboy op UHD verschenen en dat is meteen goed aangepakt als Limited Edition digipback in sleeve met daarbij 5 art-cards, een poster en een 16 pagina's tellend boekwerk met foto's en production notes. De beeld- en geluidskwaliteit zijn geweldig goed en de extra’s zijn bijzonder uitgebreid en informatief. Kanttekening is wel dat deze voor een overgroot deel al eerder verschenen zijn. Neemt niet weg dat dit een zeer mooie uitgave is, die je niet in andere landen zult tegenkomen. Goed om wel te melden dat er geen losse Blu-ray Disc is uitgebracht, je zal het met de versie in deze uitgave moeten doen.