Bankier van het Verzet

19-09-2018

7.9

Bankier van het Verzet (Blu-ray)

In de Tweede Wereldoorlog staat De Nederlandse Bank onder controle van het Derde Rijk, waarbij Meinoud Rost van Tonningen (Pierre Bokma) de met de Duitsers collaborerende bankpresident is. Gijs (Jacob Derwig) en Walraven “Wally” (Barry Atsma) van Hall zijn bankiers die keurig volgens het boekje meewerken. Totdat Wally benaderd wordt door ene Van den Berg (Raymond Thiry) met de vraag of hij zijn bankcontacten wil gebruiken om het verzet te financieren. Wally is in eerste instantie terughoudend, maar uiteindelijk haalt hij zijn broer over om via ingewikkelde constructies en via diverse tussenpersonen door het hele land geld op te halen. Hiermee worden stakende arbeiders, onderduikers en families van Engelandvaarders voorzien van voedselbonnen. Hoe langer de oorlog duurt, hoe meer geld er nodig is en Wally moet steeds nieuwere constructies bedenken om geld binnen te halen. Het meeste geld is in handen van de bank, dus waarom het dan niet daar vandaan halen? De risico’s zijn enorm en de namen van de ondergrondse bankiers zijn inmiddels ook bij de Duitsers bekend. De kans voor Wally en Gijs om gepakt te wordt steeds groter en als dat gebeurt zullen ze het er niet levend vanaf brengen.

In 2010, 65 jaar na de Tweede Wereldoorlog, werd er bij de Nederlandse Bank in Amsterdam een monument onthuld ter nagedachtenis van Walraven “Wally” van Hall. Voor velen was hij een grote onbekende, maar de rol die Walraven speelde in het Nederlandse verzet tijdens de oorlog was van groot belang. Onder zijn leiding hebben veel mensen financiële bijstand gekregen als hun partner zat ondergedoken, in een werkkamp zat of naar Engeland was gegaan. Het is enigszins opvallend dat het heldenverhaal rond Walraven van Hall zo lang op zich heeft laten wachten. Broer Gijs was tien jaar lang burgemeester van Amsterdam, maar rond Walraven bleef het lang stil. Door de film Bankier van het Verzet van Joram Lürsen (Alles is Liefde, Publieke Werken) zal dat veranderen. Lürsen heeft een interessante, bij vlagen spannende film gemaakt, die soms de nuance mist. Het scenario is flink ingedikt en er zijn enige aanpassingen ten opzichte van de werkelijkheid aangebracht om het allemaal behapbaar te houden. Maar daardoor wordt wel enige diepgang gemist. Lange halen, snel thuis. Toch is deze film interessant en hoe verder de film gaat, des te boeiender – en spannender – het wordt. Het blijft altijd indrukwekkend om te zien hoe een kleine groep mensen hun leven in de waagschaal legden om het voor anderen beter te maken. Zo ook Walraven, die met behulp van een aantal bankiers tot diep in de structuren van de Nederlandse Bank doordrong om geld te verzamelen voor het verzet. Zijn gezin leed er zwaar onder, vanuit veiligheidsoverwegingen sliep hij bijna nooit meer thuis.
De kracht van de film zit ‘m niet zozeer in het verhaal, maar vooral in de mooie aankleding en het goede acteren van een groot deel van de cast. Jacob Derwig is geweldig als broer Gijs en ook een aantal bijrollen zijn sterk, waaronder Raymond Thiry, Jochum ten Haaf en Pierre Bokma, al is diens karakter van Meinoud Rost van Toningen niet heel erg uitgediept. Hoofdrolspeler Barry Atsma brengt het er een stuk minder van af. Je kunt je niet echt aan de indruk onttrekken dat Atsma niet altijd even goed raad weet met zijn heldenrol. Hij probeert heldhaftig te zijn, maar dat komt meestal nogal potsierlijk over. Juist als het klein moet zijn, zoals in de scène bij de kapper, is hij een stuk sterker. Maar misschien zijn we inmiddels ook wel een beetje Atsma-moe. Een keer een film zonder hem zou zeker geen kwaad kunnen. Blijkbaar vindt men dat bij het Nederlands Filmfestival ook. Want Bankier van het Verzet is maar liefst genomineerd voor 12 Gouden Kalveren, maar Atsma zit daar niet bij. Derwig – terecht – wel en ook de film zelf maakt kans op een kalf. De film legt weer een stukje – belangrijke – Nederlandse geschiedenis bloot en alleen daarom al heeft deze film waarde. Dat het daarbij ook nog spannend en boeiend is maakt het allemaal nog interessanter.

Genre: Drama, Oorlog
Speelduur: 123 min
Verpakking: Blu-ray Keep Case in Slipcase
Beeldverhouding: 2.39:1 niet anamorf
  • Auro 3D 11.1 - Nederlands
  • DTS-HD MA 5.1 - Nederlands
EAN: 8719372006818

• Visual Effects Break Down

De beeldtransfer van Bankier van het Verzet wordt vertoond via het originele 2.39:1 beeldformaat. De film staat op een 25GB enkellaags disc die bijna geheel is beschreven. Het beeld heeft een resolutie van 1080/24p en voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC-videocodering. Ondanks dat de film op een enkellaags disc staat is de kwaliteit van de beeldtransfer uitmuntend. Het beeld is erg contrastrijk, maar zeer gedetailleerd met veel diepte en een mooi donker zwart. De scherpte is uitmuntend en van compressiefouten is alleen heel minimaal sprake. De kleuren zijn goed verzadigd, vooral geeltinten springen er goed uit bij deze beeldtransfer. Cameraman Mark van Aller heeft zeer sfeervol en mooi camerawerk afgeleverd, dat hem een Gouden Kalf-nominatie heeft opgeleverd. Voor de doven en slechthorenden is er Nederlandse ondertiteling beschikbaar. Nadeel is wel dat de Duitse dialogen alleen ondertiteld zijn als je voor deze Nederlandse ondertiteling kiest, dus waarbij ook alle Nederlandse dialogen zijn ondertiteld. Een ondertitelspoor met alleen de vertaling van de Duitse dialogen is er niet.

De Blu-ray Disc-uitgave van Bankier van het Verzet heeft twee lossless geluidstracks, waarvan voor de fijnproevers onder ons een Auro-3D-track beschikbaar is. De meeste kijkers en luisteraars zullen het echter met een DTS-HD Master Audio 5.1-track moeten doen. Maar dat geen straf, want ook deze steekt goed in elkaar, met goed verstaanbare dialogen, zonder dat deze te ver op de voorgrond staan en ze komen keurig uit het midden. De ondersteuning van omgevingsgeluiden en geluidseffecten is prima verzorgd en waar nodig worden daarbij ook de surroundkanalen goed gebruikt. Maar vooral de muziek van Merlijn Snitker haalt de sfeer van de geluidstrack omhoog.

De Blu-ray Disc van Bankier van het Verzet is een uitgave in een standaard keepcase met een kartonnen sleeve. De disc zelf heeft een eenvoudig statisch menu. Er staat een tweetal extra's op deze uitgave, die in HD-resolutie zijn.

Deleted Scenes (7 min)
Vier, vrij uitgebreide scènes die de film niet gehaald hebben. Van een is wel duidelijk waarom ze niet in de film zit, het zou een te negatief beeld geven van de verzetshelden.

Visual Effects Break Down (2½ min)
Een overzicht van een aantal shots die digitaal bewerkt zijn. In eerste instantie is de originele opname te zien, waarna in laagjes de effecten worden toegevoegd. Het gaat allemaal wat snel, maar het geeft wel een idee dat er veel mogelijk is met digitale effecten.

De broers Gijs en Walraven “Wally” van Hall zijn bankiers. Tijdens de Tweede Wereldoorlog financieren ze het verzet met steeds grotere sommen geld. Maar hierdoor komen ze ook meer op de radar van de Duitse bezetter. Bankier van het Verzet vertelt een belangrijk waargebeurd verhaal en doet dit op een vakkundige en mooie manier, al mist het soms wel de nuance. De Blu-ray Disc-uitgave heeft een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit, waarbij ook een Auro-3D-track beschikbaar is. De extra’s zijn helaas heel beperkt. Zeker een kans geven, deze film, die de Nederlandse inzending voor de komende Oscars wordt.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Dutch FilmWorks.