211

20-08-2018

6.5

211 (Blu-ray)

Politieagent Mike Chandler (Nicolas Cage) is samen met zijn collega en tevens schoonzoon Steve MacAvoy (Dwayne Cameron) op patrouille. Als ze ergens stoppen om koffie en donuts te halen ontploft er ineens ergens een bom. Het blijkt afkomstig te zijn van een bende bankrovers die zich hebben verschanst in een bankgebouw en de miljoenen uit de kluis graag willen hebben. De bom is bedoeld om iedereen af te leiden en er zo vandoor te gaan. Het duo onderneemt meteen actie en houdt de vluchtauto van de bende tegen. Dan volgt er een strijd op leven en dood tussen de bende en de opgetrommelde agenten. Ondanks dat de agenten de overhand beginnen te krijgen weet de bende een dusdanige strijd te leveren dat de uitkomst wie dit overleeft altijd onduidelijk blijft.

Nicolas Cage heeft de laatste jaren een breed oeuvre opgebouwd binnen het zogenaamde direct-to-video-circuit. Net als collega Bruce Willis speelt Cage vaak een generieke actieheld in een generiek verhaal in allerlei generieke actiefilms. De films volgen allemaal een bekend stramien en bieden geen verrassingen. De films zijn weinig succesvol en naast de hoofdrolspeler bestaat de cast vaak verder uit onbekende acteurs. Het enige verschil tussen Willis en Cage is dat de laatste zowaar nog wat moeite doet om zijn acteerspieren wat te gebruiken om nog wat van de rol te maken. Willis ziet er vaak verveeld en ongemotiveerd uit, bij Cage is dat gelukkig anders. Hij probeert wat flair in zijn rol te brengen en zo lijkt het alsof hij zowaar nog wat van de film wil maken. Zo ook in 211, dat verder niet meer is dan de zoveelste slechte kopie van Heat. In 211 wordt naast de kant van de "Good Guys" (waar Cage deel van uitmaakt) ook de kant van de bankrovers belicht, net zoals in de laatste "kopie" Den of Thieves, maar het is allemaal erg oppervlakkig. De karakters zijn erg eendimensionaal en de motieven van de bende zijn wel erg simplistisch. Het maakt 211 nogal eenzijdig en de film rust puur op de schouders van Cage. Gelukkig doet hij de moeite om er wat van te maken en dat maakt 211 ook bekijkbaar. Verder biedt de film niets meer dan gemiddeld entertainment. De film is prima om je ongeveer anderhalf uur mee te vermaken, en dat is meer dan genoeg.

Speelduur: 87 min
Beeldverhouding: 1.85:1 HD niet anamorf
EAN: 8719372006962

211 staat in het oorspronkelijk beeldformaat van 1.85:1 op Blu-ray Disc. Het uiterlijk van de transfer doet overkomen alsof het een beetje een budgetproductie is geweest qua cinematografie. Alle kleuren komen vlak over en sprankelen niet vaak van het scherm. Sommige kleuren, zoals rood, zijn soms wel weer erg overdreven aanwezig. De transfer is verder zeker scherp en omgevingen zijn erg helder en duidelijk, maar soms heeft de transfer wat last van overmatige grain. Ook lijkt de film bij dagscènes last te hebben van overbelichting. In donkere scènes is het zwartniveau wel weer prima te noemen en lijkt de overbelichting afwezig. Verder is het contrast wel voldoende. Een transfer die niet uitblinkt maar voor de film meer dan voldoende is.

211 heeft als enige audiotrack een DTS-HD MA 5.1-track in de oorspronkelijk Engelse taal. Anders dan de beeldtransfer is de audiotrack zeker een voltreffer. De track komt zeer actief, zelfs agressief, over. De actiemomenten van de film komt helder en duidelijk uit alle voor- en achterspeakers en ook de subwoofer doet goed mee met alle explosies. Spraak komt netjes en helder uit de centerspeaker. Bij rustige momenten komen de ambiancegeluiden netjes en subtiel uit de voor- en achterspeakers. Spreiding is erg goed te noemen. Zeker een hele goede audiotrack die de beleving van 211 zeker versterkt.

De Blu-ray Disc van 211 bevat geen extra's.

Als politieagenten Mike Chandler (Nicolas Cage) en zijn collega en tevens schoonzoon Steve MacAvoy (Dwayne Cameron) bij toeval stoppen voor koffie en donuts komen ze terecht in een gevaarlijk kat- en muisspel met een bende bankovervallers. 211 is een generieke direct-to-video-productie die enkel en alleen omhoog wordt getild door het gemotiveerde acteerwerk van Nicolas Cage. Dit maakt dat 211 bekijkbaar is en zelfs wat entertainment-gehalte heeft. De Blu-ray Disc is meer dan voldoende met een nette, maar af en toe vlakke, beeldtransfer en een zeer goede audiotrack. Extra's zijn niet aanwezig, maar gezien buitenlandse uitgaven mis je hier niet heel veel aan.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Dutch FilmWorks.