Gifted

12-02-2018

6.8

Gifted (Blu-ray)

Alleenstaande Frank Adler (Chris Evans) woont met zijn vrolijke, kleine nichtje Mary (McKenna Grace) in een voorstad van Tampa. Buurvrouw Roberta (Octavia Spencer), en Mary’s beste vriendin, helpt hen de dagelijkse sleur te doorbreken. Aan dit gelukkige bestaan dreigt een einde te komen als de oma van Mary de bijzondere gaven van haar kleinkind opmerkt en haar naar een school voor hoogbegaafde kinderen wil sturen. Omdat Frank bang is dat Mary hierdoor van haar gelukkige kinderjaren beroofd zal worden, barst er een vreselijke strijd los over de vraag wie het voogdijschap moet krijgen.

In Gifted van regisseur Marc Webb (500 Days of Summer, Spider-Man) weet de elf jaar oude McKenna Grace (Designated Survivor, I, Tonya) te overtuigen als wiskundig genie Mary. Chris Evans (The Avengers) laat daarnaast zien dat hij meer in zijn mars heeft naast het spelen van superhelden. Evans vertolkt de gevoelige rol van de oom en voogd van Mary. Gifted is misschien niet de meest originele of complexe film van het jaar, maar het weet wel te boeien en te vermaken. Ondanks het zware onderwerp wordt het voornamelijk luchtig gehouden. Er zicht veel humor in de film, die vooruit voortvloeit uit de dynamiek tussen oom en nichtje. Soms neigt het een beetje naar het emotioneel manipulatieve, maar de film schiet hier nooit in door. De humor voelt echt en daarmee neem je soms wat ongeloofwaardig wendingen ook makkelijker voor lief. Het hele plotverloop kun je van tevoren intekenen, maar dat mag de pret niet echt drukken. Chris Evans doet zijn best om zich eens van een andere kant te laten zien dan de actieheld die hij anders altijd speelt. En dit gaat hem nog best aardig af. Hij is niet briljant in de rol, maar wel geloofwaardig. Hij wordt echter voorbijgestreefd in talent door zijn jonge tegenspeelster. Bij kindacteurs is het altijd nog wat meer de vraag of ze hun dialoog geloofwaardig over kunnen brengen. Dat is hier zeker gelukt. Gifted is een oerdegelijke film. Het is smullen voor mensen die van familiedrama zonder al te veel poespas houden. Verwacht geen Oscar-aardig acteervuurwerk, maar laat je meevoeren in het alledaagse verhaal over een meisje dat op zoek is naar zichzelf en er gewoon graag bij wil horen. Gifted zal misschien niet echt beklijven, maar weet prima te vermaken.

Speelduur: 101 min
  • Dolby Digital 5.1 - Cantonees
  • Dolby Digital 5.1 - Oekraïens
  • Dolby Digital 5.1 - Pools
  • DTS 5.1 - Duits
  • DTS 5.1 - Italiaans
  • DTS 5.1 - Japans
  • DTS 5.1 - Russisch
  • DTS 5.1 - Spaans
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, Spaans, En vele andere
Uitgever: 20th Century Fox Home Entertainment
EAN: 87126260513436

• Promotie featurettes
  • On Location: Gifted

De Blu-ray Disc-uitgave van Gifted  heeft de originele beeldverhouding van 2.35:1. Het High Definition beeld heeft een 1080p/24p resolutie. Voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC video codec. Deze Blu-ray Disc-uitgave bestaat uit een 50GB dubbellaagse disk.

Gifted ziet er prachtig uit op deze BD-uitgave. Er zijn veel buitenlocaties en daar schittert deze beeldtransfer in al haar pracht en praal. Er is veel te zien in voor- en achtergrond en het is allemaal even scherp. De kleuren zijn mooi levendig en beeld zit vol contrast, maar dit wordt nergens overdreven. Het geheel heeft een warme uitstraling. In verhouding tot de buitenscènes ziet het er binnen iets meer ingetogen uit, maar ook daar is er altijd sprake van voldoende detail en mooie kleuren. Het schaduwdetail had daar soms wel een tikkeltje beter gekund. Er zijn geen defecten in het beeld te vinden. Alles overziend is dit een prima presentatie.

Gifted wordt ondersteund door een DTS-HD Master Audio 5.1-track (48kHz/24-bit) in de originele Engelse taal. Zoals hierboven al genoemd speelt een groot deel van de film zich buiten af. Het zonnige Florida leent zich daar prima voor. Hierdoor zijn er voldoende mogelijkheden voor het weergeven van allerlei omgevingsgeluiden. Deze worden goed benut in deze audiotrack. Er wordt daarbij gezorgd voor een vrij compleet geluidsbeeld, waarbij er van alles om je heen gebeurt. Het grootste deel van de film bestaat uit simpele dialoog. Deze komt dan altijd helder uit de speakers. Op die momenten kan de track verder weinig uitpakken, maar dat is dan ook niet nodig.

Via het hoofdmenu zijn een aantal extra’s te bekijken. Deze worden hieronder afzonderlijk besproken. De extra’s zijn in HD en hebben Dolby Digital 2.0 audio (224 kb/s). Er is Nederlandse ondertiteling bij beschikbaar.

Deleted Scenes (8 min.)
Hier kun je in totaal 8 minuten aan verwijderde scènes bekijken. Deze zijn helemaal af en hebben daarmee dezelfde kwaliteit als de hoofdfilm. Er wordt geen uitleg bij gegeven door de regisseur.

Promotie featurettes (14 min.)
Deze extra bestaat uit een vijftal onderdelen. Hierin komt de film in het algemeen aan de orde, maar ook specifieke onderdelen zoals het verhaal en de regie. Doordat het allemaal vrij kort duurt, is er niet echt sprake van diepgang. Je komt echter wel iets meer te weten over de film.

On Location: Gifted (2 min.)
We krijgen hier wat meer beeld bij de locaties die voor de film zijn gebruikt.

Je kunt hier een aantal foto’s bekijken die op de set zijn gemaakt. Er is een functie bijgevoegd om ze automatisch als een slideshow te laten afspelen.

Bioscooptrailer (2 min.)
De trailer van de hoofdfilm.

De alleenstaande Frank probeert een zo goed mogelijke vader te zijn voor zijn nichtje Mary. Dit gaat hem naar omstandigheden goed af, totdat bekend wordt dat Mary hoogbegaafd is. Dit leidt tot een conflict tussen Frank en de grootmoeder van Mary over hoe ze nu verder moet worden opgevoed en opgeleid. Dit leidt zelfs tot een strijd in de rechtszaal. De vraag is of Mary hier nog beter uitkomt. En wat is eigenlijk het beste pad voor haar? Gifted is een oerdegelijke film. Het is smullen voor mensen die van familiedrama’s houden zonder al te veel poespas. Verwacht geen Oscarwaardig acteervuurwerk, maar laat je meevoeren in het alledaagse verhaal over een meisje die op zoek is naar zichzelf en er gewoon graag bij wil horen. Gifted zal misschien niet echt beklijven, maar weet prima te vermaken. De BD-uitgave heeft een prima beeld- en geluidskwaliteit. Daarnaast zijn er een beperkt aantal extra’s inbegrepen.