American Made

31-08-2017

7.8

American Made (Bioscoop)

Barry Seal (Tom Cruise) vliegt als piloot van TWA de hele wereld over. Zijn vrouw Lucy (Sarah Wright) zit thuis met smart te wachten tot hij weer eens thuis komt. Heel goed betaald is de baan van vliegenier nu ook weer niet, dus Barry verdient wat bij door Cubaanse sigaren te smokkelen. Helaas voor hem weet de CIA dat ook en in de persoon van Monty Schafer (Domhnall Gleeson) wordt Barry voor de keus gesteld: voor een tijdje de bak in of gaan werken voor de CIA. Die keuze is niet zo moeilijk en niet veel later wordt Barry eigenaar van een undercover bedrijfje van de CIA. Barry krijgt de opdracht om geheime verkenningsvluchten te maken boven Nicaragua en daarbij militante groeperingen te fotograferen. De foto's zijn een groot succes en de opdrachten voor Barry worden steeds meer uitgebreid, waarbij hij informatie door moet spelen aan kolonel Noriega van Panama. Het Colombiaanse drugskartel uit Medellin, in de persoon van Jorge Ochoa (Alejandro Edda), herkent de kwaliteiten van de piloot en vragen hem om cocaïne mee te nemen op z'n terugvluchten naar Amerika. En opeens verdient Barry meer geld dan hij ooit van had kunnen dromen. De vraag is natuurlijk hoe lang dit allemaal goed kan blijven gaan.

Als je niet beter weet denk je; "Wat een ongeloofwaardig verhaal bevat deze film American Made". Totdat je beseft dat dit het waargebeurde verhaal van Barry Seal is, een piloot bij luchtvaartmaatschappij TWA die door de CIA wordt benaderd om voor hen te gaan werken. De avonturen waar Barry Seal in terecht komt zijn even onwaarschijnlijk als bizar. Maar toch is het allemaal zo gegaan, eind jaren ’70, begin jaren ‘80. Regisseur Doug Liman (The Bourne Identity), die al tijdens Edge of Tomorrow samenwerkte met Tom Cruise, brengt de avonturen van Barry Seal op een luchtige manier, met een hoog tempo en een vleugje humor, dat de film ten goede komt. Het is geen zware kost. Qua sfeer en uiterlijk grijpt Liman op een overtuigende manier terug op de jaren '70 en '80. Dat begint al bij de 'verouderde' begintitels en dat wordt de hele film doorgezet, inclusief originele opnames van onder meer presidenten Jimmy Carter en Ronald Reagan. Het gebruik van oude VHS-opnames waarin Barry Seal zijn verhaal begint te vertellen halen in eerste instantie de vaart uit het verhaal, maar later in de film wordt duidelijk waarom deze VHS-opnames noodzakelijk zijn. Tom Cruise heeft met zijn brede grijns en grenzeloze enthousiasme duidelijk plezier in zijn rol als Barry Seal. En dat heeft de film nodig, want daarmee geloof je eerder dat deze de onverschrokken piloot daadwerkelijk wegkomt met zijn foute praktijken en nog foutere vrienden. Maar door zijn charisma vergeeft je hem alles wat hij uitspookt.
American Made is overigens niet alleen het verhaal van Barry Seal, maar ook dat van de geheime operaties van de Verenigde Staten. Tijdens president Ronald Reagans eigen war on drugs worden onder het toeziend oog van de CIA duizenden kilo's cocaïne gesmokkeld en zelfs in opdracht van de CIA wapens naar Midden-Amerika getransporteerd. Het maakt van American Made niet alleen een avontuurlijke rollercoaster, maar ook een film met een politieke lading. De Amerikaanse overheid deed achter de schermen een boel dat het daglicht niet kon verdragen. En ze kwamen er mee weg, dat heeft de geschiedenis inmiddels duidelijk gemaakt. Waarschijnlijk zijn er nog meer verhalen zoals die van Barry Seal te vertellen. American Made is in ieder geval een enerverende film met een Cruise die nu eens een keer de anti-held mag spelen. En dat is verfrissend om te zien.

Genre: Misdaad, Thriller
Speelduur: 115 min
Uitgever: Universal Pictures

Barry Seal wordt door de CIA ingezet om geheime spionagevluchten uit te voeren boven Midden-Amerika. Gedreven door geld gaat Seal ook cocaïne vervoeren voor het Colombiaanse Medellin drugskartel onder aanvoering van Pablo Escobar. American Made van regisseur Doug Liman is het ongeloofwaardige maar waargebeurde verhaal van piloot Barry Seal. Tom Cruise is duidelijk in z'n nopjes met zijn rol als deze anti-held. Het tempo is hoog en de cast is op bijna alle vlakken uitstekend. Het politieke element in het verhaal geeft de film nog wat extra glans en geeft daarmee ook een statement af.