Nu in de bioscoop: FOUR DAUGHTERS

 
Met FOUR DAUGHTERS haalde de Tunesische regisseur Kaouther Ben Hania, na de THE MAN WHO SOLD HIS SKIN, haar tweede Oscarnominatie binnen. De film is een uniek en aangrijpend kunstwerk dat zweeft tussen documentaire en fictie.

Op een dag verdwijnen de twee oudste dochters van Olfa. De film vertelt het verhaal van de verdwijning samen met Olfa, haar twee overgebleven dochters en professionele acteurs. In een interview in de Financial Times zegt Ben Hania: “We are no longer only in the Arab context. Rather, the film’s message is universal: behind every headline lies a shared human story.”

FOUR DAUGHTERS is 'fascinerend' (★★★★ de Volkskrant), 'ingrijpend' (★★★★ VPRO Cinema) en heeft een 'bijzondere vorm' (★★★★ Nederlands Dagblad). 'Feit en fictie lopen op ingenieuze wijze door elkaar' (NPO Radio 4) in dit 'aangrijpende en bizarre verhaal van een moeder en haar vier dochters' (Trouw). 'Elk van de vrouwen in deze film spat van het scherm’ (★★★★ TV Krant); ‘Kaouther Ben Hania zet een ijzersterk verhaal neer (★★★★ Cinemagazine).
BEKIJK NU TIJDEN & TICKETS
'Alleen al de constructie is bijzonder (★★★★ de Volkskrant)

'FOUR DAUGHTERS is geen documentaire, geen fictiefilm en ook geen re-enactment, hoewel alle drie deze vertelvormen een rol spelen in de film. Het is de kracht van de film, en van Ben Hania’s stabiele regie, dat de complexe vertelstructuur zo gemakkelijk te begrijpen is' (Het Parool).

Deze hybride film combineert fictie, theater en documentaire en is daarom bij uitstek gemaakt om te ervaren op groot scherm. Op het IFFR vertelde regisseur Kaouther Ben Hania ons dat ze niet eerst een genre kiest en daar een passend verhaal bij zoekt, maar juist andersom. Ze voelde dat deze specifieke vorm recht deed aan het bijzondere verhaal van Olfa en haar dochters. De talloze prijzen en de Oscarnominatie die volgden bevestigen dat haar gevoel klopte.

Kijk en klets?
Een belangrijk thema in FOUR DAUGHTERS is de intergenerationele dialoog. Moeder Olfa is in een hele andere tijd opgegroeid dan haar progressieve dochters. Dat leidt soms tot begrip en erkenning, en soms tot conflict.

Herkenbaar? Overweeg om samen deze film te zien, en daarna het gesprek aan te gaan. Reageer en maak kans op twee vrijkaarten!
JA, IK DOE MEE
 

Nu online beschikbaar

 

Nu in de bioscoop

 
 

VOLG ONS

Instagram  Facebook  Threads  Youtube
 
 
Copyright © 2024 Cinéart Nederland, All rights reserved

Recente artikelen

Laatste reacties

Er zijn nog geen reacties. Geef als eerste een reactie in dit topic!

Filteren

Tags

Meer >

Archief

Meer >

Deel deze pagina