Pagina 82 van 176 EersteEerste ... 327278798081828384858692132 ... LaatsteLaatste
De resultaten 2.026 tot 2.050 van 4379 worden weergegeven.
  1. #2026

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Coen P. Bekijk bericht
    Vandaag The Reader gezien.

    Voordat ik er dieper op in ga, kan iemand mij vertellen...

    waarom iemand zo trots is (of beschaamd) dat ze niet wil zeggen dat ze een analfabeet is, terwijl haar dit een levenslange straf oplevert ipv een straf van 4 jaar/

    It just doesn't make any sense...
    Had ook zo'n gevoel erover hoor, steengoeie film maar snapte daar ook niks van. Misschien dat je er zelf moet onder lijden om het te snappen geen idee.
    BD (1243) What i Watch

  2. #2027

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Coen P. Bekijk bericht
    Vandaag The Reader gezien.

    Voordat ik er dieper op in ga, kan iemand mij vertellen...

    waarom iemand zo trots is (of beschaamd) dat ze niet wil zeggen dat ze een analfabeet is, terwijl haar dit een levenslange straf oplevert ipv een straf van 4 jaar/

    It just doesn't make any sense...
    Voor heel veel mensen is het heel erg moeilijk om toe te geven dat je iets niet kan. Hannah heeft waarschijnlijk het een en ander meegemaakt waardoor ze bang is geworden om te vertellen dat ze analfabeet is. Ze gaat dus liever met nog iets van eigenwaarde levenslang de gevangenis in dan dat ze haar angsten overboord gooit en maar vier jaar de gevangenis in gaat. Tegenwoordig is het nog steeds een groot taboe als iemand analfabeet is. Er worden nog allerlei campagnes voor georganiseerd om dit bespreekbaar te maken. In die tijd was het nog veel erger een taboe. Bij Hannah was het zeker geen trots dat ze dit niet wilde vertellen. Als ze haar handschrift willen checken raakt ze heel erg in paniek dat haar geheim uitkomt. Ze is dus ontzettend bang.

  3. #2028

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door martijn0432 Bekijk bericht
    Voor heel veel mensen is het heel erg moeilijk om toe te geven dat je iets niet kan. Hannah heeft waarschijnlijk het een en ander meegemaakt waardoor ze bang is geworden om te vertellen dat ze analfabeet is. Ze gaat dus liever met nog iets van eigenwaarde levenslang de gevangenis in dan dat ze haar angsten overboord gooit en maar vier jaar de gevangenis in gaat. Tegenwoordig is het nog steeds een groot taboe als iemand analfabeet is. Er worden nog allerlei campagnes voor georganiseerd om dit bespreekbaar te maken. In die tijd was het nog veel erger een taboe. Bij Hannah was het zeker geen trots dat ze dit niet wilde vertellen. Als ze haar handschrift willen checken raakt ze heel erg in paniek dat haar geheim uitkomt. Ze is dus ontzettend bang.
    Ik snap uiteraard dat men iets niet durft toe te geven. Wat bij mij blijft hangen is dat ze misschien nooit heeft leren lezen en schrijven omdat ze wellicht 'simpel' is. Ze handelde in het concentratiekamp zo omdat het haar werd opgedragen en ze niet wist 'wat je anders moest'. Het is geen angst of een rationele afweging. Haar handelen is simpelweg doen wat je gezegd wordt. Ik had eigenlijk eerder verwacht dat haar analfabetisme in de rechtszaak zou uitkomen. Juist op zo'n punt zou je toch kiezen voor jezelf en angst/trots opzij zetten? Daarnaast was het overigens moreel juister geweest als Michael het geheim had verklapt. Zijn handelen op latere leeftijd is duidelijk dat van een schuldbewust iemand die gebroken contact op een manier probeert te lijmen of in ieder geval goed te maken/
    Royal O'Reilly Tenenbaum (1932-2001) Died Tragically Rescuing His Family From The Remains Of A Destroyed Sinking Battleship.

    My Dvd's & Blu Rays | WhatIWatch

  4. #2029

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Coen P. Bekijk bericht
    Ik snap uiteraard dat men iets niet durft toe te geven. Wat bij mij blijft hangen is dat ze misschien nooit heeft leren lezen en schrijven omdat ze wellicht 'simpel' is. Ze handelde in het concentratiekamp zo omdat het haar werd opgedragen en ze niet wist 'wat je anders moest'. Het is geen angst of een rationele afweging. Haar handelen is simpelweg doen wat je gezegd wordt. Ik had eigenlijk eerder verwacht dat haar analfabetisme in de rechtszaak zou uitkomen. Juist op zo'n punt zou je toch kiezen voor jezelf en angst/trots opzij zetten? Daarnaast was het overigens moreel juister geweest als Michael het geheim had verklapt. Zijn handelen op latere leeftijd is duidelijk dat van een schuldbewust iemand die gebroken contact op een manier probeert te lijmen of in ieder geval goed te maken/
    Dat ze 'simpel' is kan ik wel in meegaan. Ze komt in ieder geval nogal naïef over tijdens het verhoor. Maar een reden dat ze bij het concentratiekamp is gaan werken is natuurlijk ook omdat daar haar geheim niet uit zou komen. Waarom ze niet kiest om haar angst opzij ze zetten weet ik niet. Blijkbaar zit het zo diepgeworteld dat het geen optie voor haar is. Persoonlijk vind ik het ook niet storend dat dit niet naar voren komt. Er zelf over nadenken vind ik interessanter. Dat Michael later die boeken voor haar inspreekt is denk ik eerder uit medelijden dan uit schuldgevoel. Hij vindt ook dat ze haar straf verdient. Ik weet niet meer zo goed of dit ook in de film naar voren komt, maar in het boek zit dat er wel doorheen verweven. Daarnaast hoopt hij waarschijnlijk ook dat ze zijn cassettes gebruikt om te leren lezen. Wat ze ook doet. Het is denk ik ook niet om het contact te lijmen. Hij schrijft Hannah immers nooit terug en gaat nooit bij haar op bezoek. Als die vrouw belt dat Hannah vrijkomt is hij ook niet per se blij dat ze weer in zijn leven komt. Hij zoekt een baan en woning voor haar omdat ze niemand anders heeft. Als hij het contact weer op zou willen bouwen had hij haar ook bij hem in huis kunnen laten wonen en rustig afgewacht tot ze er klaar voor was om weer te gaan werken. Nu doet hij precies wat de bewaakster hem vraagt.

  5. #2030

    Standaard

    UP

    Ik ging met veel verwachting naar de film. En men verwachtingen werden waar. Wat een film! Ik heb genoten van het begin tot het einde, de leuke momenten kwamen wanneer ze moeten komen samen met schitterende muziek. De actiescènes waren ook erg spannend wat je niet veel voorkomt in animatie. Grappig is de film met momenten. Sowieso 1 van de beste animatiefilms die ik ooit gezien heb!

    9/10


  6. #2031

    Standaard

    Fool's Gold

    Ik heb me erg goed vermaakt met deze film. Flinterdun verhaal maar "o zo'n leuke en aangename actie..." De tropische beelden zijn werkelijk prachtig en er zitten veel grappige momenten in. Een uitstekende acteerprestatie van Matthew. De film is trouwen geregisseerd door de zelfde regisseur als van "Hitch"

    8.3/10


  7. #2032

    Standaard

    Harry Potter and the Chamber of Secrets

    Na de eerste te gezien te hebben op Blu-Ray, nu de 2de. De film begint goed en eindigt goed. De typische Harry Potter sfeer zit er echt goed in en je geniet van de eerste tot de laatste frame Het verhaal is voor mij een dikke 9, de Blu-Ray uitgave is wat minder met name het beeld. Dat was zeker geen afkraker voor mij en ik heb uitermate genoten...

    8.5/10


  8. #2033

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Vilnix Bekijk bericht
    Fool's Gold

    Ik heb me erg goed vermaakt met deze film. Flinterdun verhaal maar "o zo'n leuke en aangename actie..." De tropische beelden zijn werkelijk prachtig en er zitten veel grappige momenten in. Een uitstekende acteerprestatie van Matthew. De film is trouwen geregisseerd door de zelfde regisseur als van "Hitch"

    8.3/10
    wow! Jij bent makkelijk te plezieren volgens mij! Troep eerste klas dit!
    Royal O'Reilly Tenenbaum (1932-2001) Died Tragically Rescuing His Family From The Remains Of A Destroyed Sinking Battleship.

    My Dvd's & Blu Rays | WhatIWatch

  9. #2034

    Standaard

    Public Enemies - Michael Mann - 2009

    De film vloog, ondanks zn lange speelduur, voorbij en dus heeft de film me zeker vermaakt. Maar wat een zwakke film, zeker van Mann. Elke vorm van karakterontwikkeling is verdwenen en dan blijft er een zeer oppervlakkig kat en muisspel over. Dillinger blijft een bordkartonnen poppetje dat banken overvalt maar over zn beweegredenen komen we niets te weten. De romance komt volledig uit het niets...Dilinger ziet een vrouw en besluit dat hij haar wil veroveren en die meid gaat daar maar in mee.

    Bale speelt een agent waar je echt helemaal niets over komt te weten. Wat een verschil dan met Heat waar de crimineel en de rechercheur wel veel diepgang meekrijgen. Mann heeft een simpel actieverhaal gemaakt met Public Enemies. Rechtlijnig in zn structuur. Dat kan maar van deze regisseur verwacht je toch meer. En wat heeft Bale zichzelf een overdreven slecht accent aangemeten zeg. Daar stoorde ik me echt aan, net als zn zware stem in Batman. De bijfiguren blijven helemaal vlak.

    Erg jammer want daardoor verloor de film elke vorm van emotionele impact. De shoot outs zijn wel lekker dik aangezet. Mann is een vakman dus je kan er wel van uit gaan dat de film een stijlvolle look meekrijgt. Op dat vlak had ik dan ook zeker geen problemen. Dillinger is een man die vrij makkelijk ontsnapt. Alleen tijdens de 2e ontsnapping was daar ineens een pistool. Waar die vandaan kwam werd me niet duidelijk.

    Geen absolute flop want ik vond het allemaal vermakelijk om naar te kijken. Echter van een regisseur van dit kaliber verwacht je toch veel meer. Zeker met een verhaal over Dillinger in een jaren 30 setting met een paar goede acteurs tot je beschikking.

    7,4

  10. #2035

    Standaard

    In the Loop

    Erg vermakelijke film over Brits en Amerikaanse politiek.
    Leuke personages en vooral sterk vanwege de scherpe teksten.

    Leuk tussendoortje, maar vanwege het snelle verhaal moet je wel opletten tijdens het kijken.

    7.2/10
    -Aiya Eärendil Elenion Ancalima!-

  11. #2036

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Coen P. Bekijk bericht
    Ik snap uiteraard dat men iets niet durft toe te geven. Wat bij mij blijft hangen is dat ze misschien nooit heeft leren lezen en schrijven omdat ze wellicht 'simpel' is. Ze handelde in het concentratiekamp zo omdat het haar werd opgedragen en ze niet wist 'wat je anders moest'. Het is geen angst of een rationele afweging. Haar handelen is simpelweg doen wat je gezegd wordt. Ik had eigenlijk eerder verwacht dat haar analfabetisme in de rechtszaak zou uitkomen. Juist op zo'n punt zou je toch kiezen voor jezelf en angst/trots opzij zetten? Daarnaast was het overigens moreel juister geweest als Michael het geheim had verklapt. Zijn handelen op latere leeftijd is duidelijk dat van een schuldbewust iemand die gebroken contact op een manier probeert te lijmen of in ieder geval goed te maken/
    Tja, we hebben in deze film natuurlijk wel te maken met iemand die een vreemde kijk op het leven heeft. Misschien moet je het boek eens lezen. Daarin word er iets meer aandacht besteed aan dat deel, maar laten ze ook veel over......ter discussie misschien. En dat vind hier toch wel plaats, of niet.

    Of misschien is de film wel te moeilijk voor je, hahaha. Niet alles hoeft in een film beantwoord te worden en het is soms zelfs leuker zelf je conclusie te kunnen trekken waarom iemand iets wel of niet doet.
    "Pain or damage don't end the world. Or despair or fucking beatings. The world ends when you're dead. Until then, you got more punishment in store. Stand it like a man... and give some back".
    - Al Swearengen -

  12. #2037

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door wolverine Bekijk bericht
    Tja, we hebben in deze film natuurlijk wel te maken met iemand die een vreemde kijk op het leven heeft. Misschien moet je het boek eens lezen. Daarin word er iets meer aandacht besteed aan dat deel, maar laten ze ook veel over......ter discussie misschien. En dat vind hier toch wel plaats, of niet.

    Of misschien is de film wel te moeilijk voor je, hahaha. Niet alles hoeft in een film beantwoord te worden en het is soms zelfs leuker zelf je conclusie te kunnen trekken waarom iemand iets wel of niet doet.
    Misschien wil je het boek wat nader toelichten.

    Ik zeg overigens nergens dat alles altijd uitgelegd dient te worden. Als je mijn collectie eens zou bekijken zit er meer dan gemiddeld afwijkend kijkvoer tussen hoor. Maak je over mijn intelligentie maar geen zorgen. Ik geef alleen aan dat het me in deze film stoort.
    Royal O'Reilly Tenenbaum (1932-2001) Died Tragically Rescuing His Family From The Remains Of A Destroyed Sinking Battleship.

    My Dvd's & Blu Rays | WhatIWatch

  13. #2038

    Standaard

    X-Men Origins: Wolverine

    Heerlijke wegkijker (niet letterlijk natuurlijk) Erg leuke SFX (imo)

    8
    Onze site : www.BillyGates.nl

    LG 50PV350 | Onkyo TX-SR806B | Denon DVD/SACD 1930 | A.C. RYAN PLAYON HD mini | Cisco 8455 DVB HD PVR |
    JBL Northridge E100 | JBL Northridge EC35 | JBL Northridge E80

  14. #2039

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Vilnix Bekijk bericht
    Fool's Gold

    Ik heb me erg goed vermaakt met deze film. Flinterdun verhaal maar "o zo'n leuke en aangename actie..." De tropische beelden zijn werkelijk prachtig en er zitten veel grappige momenten in. Een uitstekende acteerprestatie van Matthew. De film is trouwen geregisseerd door de zelfde regisseur als van "Hitch"

    8.3/10
    Ik krijg al braakneigingen als ik Matthew met z'n macho-mankrullen zie.
    Als ik bv. de poster Ghosts of Girlfriends Past zie, zou hij zo maar eens een loverboy kunnen zijn...

    Derhalve heb ik wel de BD van U-571 in m'n kast staan, maar niet vanwege hem...

  15. #2040

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Coen P. Bekijk bericht
    wow! Jij bent makkelijk te plezieren volgens mij! Troep eerste klas dit!
    Sorry hé, dit is puur persoonlijk, de titel van dit topic is "...en wat vond JE ervan".


  16. #2041

    Standaard

    Martyrs

    Tja...ik vind het gewoon ziek als je überhaupt al zo'n film verzint... Ik moest em per sé kijken van een collega, want hij was echt goed. Ik vond het gewoon verschrikkelijk...

    Filmtechnisch zat de film uiteraard prima in elkaar. Ondanks het feit dat ik goed zou kunnen kotsen...

    8/10
    LG OLED55E6V || Anthem MRX 720 || OPPO UDP-203 || Sony PS4 || Nvidia Shield

  17. #2042

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Michael Hamers Bekijk bericht
    Martyrs

    Tja...ik vind het gewoon ziek als je überhaupt al zo'n film verzint... Ik moest em per sé kijken van een collega, want hij was echt goed. Ik vond het gewoon verschrikkelijk...

    Filmtechnisch zat de film uiteraard prima in elkaar. Ondanks het feit dat ik goed zou kunnen kotsen...

    8/10
    Ha...je vond hem verschrikkelijk maar toch een 8?? Weet zelf ook niet goed wat ik ermee aan moet. In de bios gezien....kwam goed aan....maar of ik hem een 2e keer ga kijken....mwow...ik twijfel...

  18. #2043

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Melzz Bekijk bericht
    Ha...je vond hem verschrikkelijk maar toch een 8?? Weet zelf ook niet goed wat ik ermee aan moet. In de bios gezien....kwam goed aan....maar of ik hem een 2e keer ga kijken....mwow...ik twijfel...
    De film zit gewoon erg goed in elkaar en het acteerwerk is om van te smullen. Het verhaal is controversieel, maar van alle tijden. Het is alleen wel erg confronterend in beeld gebracht met het nodige bloed en geweld. Ik ga em zeker niet nog een keer kijken, daar is dit echt geen film voor. Ik vond The Passion al vrij ver gaan qua marteling, maar dit! Maar het is moeilijk de film te beschrijven. Enige remedie: gewoon zien en zelf je mening vormen.
    LG OLED55E6V || Anthem MRX 720 || OPPO UDP-203 || Sony PS4 || Nvidia Shield

  19. #2044

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Coen P. Bekijk bericht
    Misschien wil je het boek wat nader toelichten.

    Ik zeg overigens nergens dat alles altijd uitgelegd dient te worden. Als je mijn collectie eens zou bekijken zit er meer dan gemiddeld afwijkend kijkvoer tussen hoor. Maak je over mijn intelligentie maar geen zorgen. Ik geef alleen aan dat het me in deze film stoort.
    Over het algemeen is de film heel erg trouw aan het boek. Het enige wat me echt opviel dat ze niet verfilmd hebben is als Michael en Hannah een weekendje weg zijn en dat Michael 's ochtends hun hotel uit sluipt. Volgens mij om broodjes te halen ofzo. Hij laat een briefje voor Hannah achter. Als hij terugkomt is Hannah helemaal overstuur omdat ze niet wist waar hij was. Hij zegt: "ik had toch een briefje voor je achtergelaten?" waarop zij antwoord: "die heb ik dan zeker niet gevonden". Hij moet haar ook beloven dat hij dit nooit meer zal doen. Er is ook nog scène in het boek waar Hannah bij Michael gaat eten als zijn familie een avond weg is. Hannah is dan erg geïnteresseerd in de boekenkast op de studeerkamer van Michaels vader. Ik het boek zag ik het wel aankomen dat Hannah analfabeet is. In de film komt dit meer als een verrassing. Het boek is vanuit Michaels oogpunt geschreven dus dan krijg je sowieso meer mee of zijn gevoelens dan in de film. Wat in de film iets anders is, is dat Michael met school op excursie gaat om de rechtzaak te volgen. In de film is het in de buurt van de school, gezien ze tussendoor gewoon in hun eigen collegezaal zitten. In het boek is Michael ook de enige die naar alle zittingen gaat, in tegenstelling tot de anderen in zijn klas. In het boek is het ook duidelijk dat Hannah weet dat Michael in de zaal zit. In de film is dit iets vager gehouden. Als Hannah in het boek de uitspraak van de rechter hoort kijk ze Michael meteen recht in zijn ogen aan. In de film is dat ook, maar ik heb ook van mensen gehoord dat ze dat niet heel duidelijk vonden. Maar ga gewoon het boek een keer lezen. Ik weet niet of je van lezen houdt, maar dit boek is niet zo dik en leest lekker weg. Ik had het in een paar uurtjes uit.

  20. #2045

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Coen P. Bekijk bericht
    wow! Jij bent makkelijk te plezieren volgens mij! Troep eerste klas dit!
    Je moet je af en toe een beetje inhouden Coen, goozert
    **** Mijn Traderstatus (160+ trades)

  21. #2046

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Vilnix Bekijk bericht
    Sorry hé, dit is puur persoonlijk, de titel van dit topic is "...en wat vond JE ervan".
    Dat kan. IK vind de film echter een broddelwerk. Ik moest de film in het vliegtuig terug van vakantie zien. Als ik een parachute had gehad, was ik gesprongen!
    Royal O'Reilly Tenenbaum (1932-2001) Died Tragically Rescuing His Family From The Remains Of A Destroyed Sinking Battleship.

    My Dvd's & Blu Rays | WhatIWatch

  22. #2047

    Standaard

    Na een dagje LSD gisteren een fijn filmprogramma in elkaar geflansd:

    567. The Rocky Horror Picture Show (Jim Sharman, 1975) :: 10.0

    Ik heb deze film nu al zovaak gezien dat ik hem kan dromen en van voor tot achter kan quoten. Wat ik opmerkelijk vond echter ook net als de vorige keer was dat ik de film opmerkelijk visueel aantrekkelijk vond. Ik had de film al vele malen gezien op allerlei formaten TV's, maar pas toen ik de film groot geprojecteerd zag, kwam ik er pas achter dat de film ook esthetisch oprecht mooi is en dan niet enkel in de Floorshow portie op het einde (cameraman Suschitzky zou later nog furore maken met een Star Wars film en de vaste DoP van David Cronenberg worden). Het begint natuurlijk al direct met die beroemde gigantische lippen, als je die niet echt op je af voelt komen, als je het gevoel krijgt dat die tanden door het doek gaan scheuren, dan is het scherm waarop je kijkt te klein. Als je de film groot ziet krijgt ie ook ineens weer een hele andere dimensie, niet in de laatste plaats door het bijna absurd hoge aantal extreme close-ups. Vooral Tim Curry, als Dracula, Frankenstein en Judy Garland in een goddelijk lijf geperst komt zo nog beter tot zijn recht.

    568. Shock Treatment (Jim Sharman, 1981) :: 9.0

    Dit 'vervolg' op 'Rocky' zag ik een paar jaar geleden voor het eerst, maar sinds kort ben ik er achter dat het kijken van RHPS niet compleet is zonder 'Shock Treatment' er als double bill meteen achteraan te kijken. Natuurlijk mist 'Shock Treatment' dat X-factor gevoel wat zijn voorganger onmiskenbaar wel heeft, maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door de thematische en conceptuele lagen die in ST verwoven zitten - eigenlijk is ST misschien wel de betere film van de twee. Er wordt wel eens gesuggereerd dat ST als een parallel universum gezien moet worden, als iets wat gebeurd zou zijn als Brad en Janet nooit die lekke band hadden gekregen en nooit Frank 'N Furter ontmoet hadden. De grootste conceptuele vondst van ST is dat Denton 'The Home of Happiness' is gevisualiseerd als een grote TV studio, waarin product placing, reality TV en fly-on-the-moment TV celebrity een compleet nieuwe betekenis krijgen in een proto-postmodernistische pastiche - en dat op een moment dat reality TV nog uitgevonden moest worden en bijna 20 jaar voordat 'The Truman Show' zo geroemd zou worden om zijn 'originaliteit'... Het verhaal is nogal complex, wat ongetwijfeld een van de redenen is dat de film zo geflopt is - ST is niet direct de campy romp vol quotebare dialoog die RHPS zo uniek maakt. Maar de film verdient echt een veel beter lot dan dat, niet in de laatste plaats omdat het een triomf is in decor en kleurgebruik en de liedjes minstens even leuk zijn als in RHPS. En de film bevat Ruby Wax en Jessica Harper, wat wil je nog meer? Over Jessica Harper gesproken, de Richard O'Brien freakmusical double feature kan natuurlijk niet alleen staan, dus daarom kunnen we dat meteen combineren met een twee double feature, de Jessica Harper double feature, vandaaf 'Suspiria':

    569. Suspiria (Dario Argento, 1977) :: 10.0

    Deze film doet het altijd goed zo post-LSD en hoewel het niet direct een musical is trekt het wel de musical lijn door, want wat is 'Suspiria' behalve een horrorfilm gefilmd alsof het een Minnelli on acid musical is?

    570. Dead People (Willard Huyck, 1973) :: 8.5

    Omdat ook 'Suspiria' ook een compaan verdient als double feature hebben we 'Dead People' AKA 'Messiah of Evil' gekeken, een film die net als 'Supiria' een bizarre surrealistische droomlogica kent. Het is een soort zombiefilm, maar verder van een traditionele. Sowieso duurt het een eeuwigheid eer er uberhaupt iets gebeurt, het aantal daadwerkelijke incidenten is in deze film tot een absoluut minimum beperkt, maar juist daardoor krijgen die momenten een enorme impact. Het grootste deel van de film gebeurt er letterlijk niets, met een vreemd subplot van een soort playboy in een driehoeksverhouding. Een groot deel van de film gaat 'verloren' aan dit soort momenten waarin de playboy en zijn grietjes letterlijk doelloos door het beeld dwalen - de hippietendens van sociale drop outs wordt hier naar een soort nihilistisch extreem geduwd. Het gevolg is eigenlijk dat je constant het gevoel hebt in een soort halfslapende toestand naar de film zit te kijken, alsof je continu tussen die schemerwereld tussen slaap en bewustzijn zweeft. Dit gevoel wordt nog eens extra verstrerkt door het voortreffelijke gebruik van decor en locaties: de hele film speelt zich af in zo'n kille soort neonverlichte 24-uurs consumptiemaatschappij-achtig iets met tankstations en supermarkten waar echter bijna niemand te zien is en als er dan wel mensen verschijnen het levende doden blijken te zijn. Iedereen roemt 'Dawn of the ead' (terecht) altijd omdat Romero daarin zombies linkt aan de hersenloze consumptiemaatschappij, maar deze film deed dat dus al veel eerder, in een werkelijk fantastische scene waarin een grietje belaagd wordt in een supermarkt en de zombies aan stukken vlees uit de diepvries staan te vreten.

    De film heeft constant een vreemd soort kunstzinnige air over zich, waardoor het vermoedelijk niet geschikt is voor de gemiddelde zombiefilm liefhebber. Een ieder die zijn horror graag gemengt ziet worden met kunstzinnige touches is bij deze film aan het juiste adres. Een centrale locatie is de studio van een schilder en de geschilderde mensen op de muren worden dusdanig interessant in beeld gebracht dat het een fascinerende voorbode blijkt te zijn voor de zombieplaag - de ene soorten mensen in deze film zijn nihilistische drifters, boordkartonnen schimmen op muren en uiteindelijk zombies wat allemaal op een vreemd soort wijze exact bij elkaar past. De wijze waarop de geschilderde beelden worden gebruikt roepen ook onmiskenbaar Godard uit zijn Pop Art/stripverhaal periode op en als die kerel dan zijn gezicht met blauwe verf besmeerd is de 'Pierrot le Fou' verwijzing compleet.

    De figuren achter die alles zijn Willard Huyck en Gloria Katz, die deze film schreven als een soort time-out nadat ze het scenario van 'American Graffiti' geschreven hadden en die later ook nog ongecrediteerd mee zouden schrijven aan de eerste 'Star Wars' film en 'Indiana Jones en the Temple of Doom' zouden schrijven. Die figuren zijn dus verantwoordelijk voor een intens vreemd soort low-budget zombiegedoe als 'Messiah of Evil', hoewel ze helaas van de film werden gehaald voordat ze de film konden afmaken. Dit feit is deels verantwoordelijk voor het gevoel dat de film niet af is en er allerlei onuitgewerkte momenten inzitten en helaas voor dat afgrijslijke popliedje wat op het begin en einde gespeeld wordt, maar zelfs in al zijn 'onafheid' zit er een klein meesterwerk verscholen in deze film. Het punt was dat ik tijdens het kijken zo vurig hoopte dat de film ooit nog eens op een fatsoenlijke DVD uitgebracht zou worden in plaats van die gruwelijke pan-and-scan-twee-films-op-een-schijfje-dat-er-uitziet-als-een-afgewassen-videoband release en enigszins tegen beter weten in keek ik even op Amazon en wat schetst mijn verbazing: niemand minder dan het Code Red label, de Criterion van de trashfilms gaat deze film volgende maand uitbrengen. Kan ik em nog een keer kijken, hopelijk in al zijn volle glorie, wat het is visueel een uiterst bijzondere film.
    The only mature I care about is Victor Mature - The Boys in the Band

    Filmblog | DVD's/Blu-ray's | Filmlijstje | Last.fm

  23. #2048

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Coen P. Bekijk bericht
    Misschien wil je het boek wat nader toelichten.

    Ik zeg overigens nergens dat alles altijd uitgelegd dient te worden. Als je mijn collectie eens zou bekijken zit er meer dan gemiddeld afwijkend kijkvoer tussen hoor. Maak je over mijn intelligentie maar geen zorgen. Ik geef alleen aan dat het me in deze film stoort.
    Misschien moet je je tijdens een discussie zaken niet al te persoonlijk aantrekken, nergens goed voor, joh.

    Martijn0432 vertelt al een aantal veschillen met het boek. Wat ik met name merkte aan het boek is dat ik mezelf verbaasde over het gevoel van schaamte dat de hoofdpersoon voelt voor het feit dat ze niet kan lezen en schrijven ten opzichte van de zaken die ze in de 2e wereldoorlog "heeft gedaan". Dat toont heel erg de verkniptheid van die periode en hoe men plichtsgetrouw uitvoerde wat van hen verwacht werd....zonder vragen te stellen omdat het "gewoon" was. Snappie?
    "Pain or damage don't end the world. Or despair or fucking beatings. The world ends when you're dead. Until then, you got more punishment in store. Stand it like a man... and give some back".
    - Al Swearengen -

  24. #2049

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Brakhage Bekijk bericht
    Na een dagje LSD gisteren een fijn filmprogramma in elkaar geflansd:
    Even voor mijn beeldvorming; wat doet LSD met je kijkervaring?
    Royal O'Reilly Tenenbaum (1932-2001) Died Tragically Rescuing His Family From The Remains Of A Destroyed Sinking Battleship.

    My Dvd's & Blu Rays | WhatIWatch

  25. #2050

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door wolverine Bekijk bericht
    Misschien moet je je tijdens een discussie zaken niet al te persoonlijk aantrekken, nergens goed voor, joh.

    Martijn0432 vertelt al een aantal veschillen met het boek. Wat ik met name merkte aan het boek is dat ik mezelf verbaasde over het gevoel van schaamte dat de hoofdpersoon voelt voor het feit dat ze niet kan lezen en schrijven ten opzichte van de zaken die ze in de 2e wereldoorlog "heeft gedaan". Dat toont heel erg de verkniptheid van die periode en hoe men plichtsgetrouw uitvoerde wat van hen verwacht werd....zonder vragen te stellen omdat het "gewoon" was. Snappie?
    Dat 'gewoon' was zie ik meer terug in de andere 5 dames. De hoofdpersoon is zo open en geeft nog steeds geen waarde-oordeel dat wat ze deed fout was. Volgens mij is ze, gezien haar handelswijze en haar analfabetisme, iemand met een laag IQ die beinvloedbaar is en geen normbesef heeft. Daarom snap ik niet dat ze op het moment supreme haar schaamte (?) voor laat gaan...
    Royal O'Reilly Tenenbaum (1932-2001) Died Tragically Rescuing His Family From The Remains Of A Destroyed Sinking Battleship.

    My Dvd's & Blu Rays | WhatIWatch

Pagina 82 van 176 EersteEerste ... 327278798081828384858692132 ... LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •