Pagina 1 van 12 1234511 ... LaatsteLaatste
De resultaten 1 tot 25 van 279 worden weergegeven.
  1. #1

    Standaard EXAMENS!!! ervaringen, tips&tricks gevraagd!!!

    Beste forum-leden,

    Over precies twee weken begin ik aan mijn centrale examens vwo.
    Jullie snappen het al.... STRESS in mijn hoofd en lijf..
    Ik vroeg mij af, nu ik mij in deze benarde positie bevind en het soms echt
    NIET meer zie zitten:
    HOE HEBBEN JULLIE DESTIJDS JULLIE EXAMENTIJD BELEEFD???
    voor sommige zal het heel diep graven zijn ... maar ik zou het wel leuk vinden om te lezen..
    - ben je in één keer geslaagd?
    - in welke vakken heb je examen gedaan?
    - was je erg zenuwachtig?
    en beter nog
    - HEB JE MISSCHIEN EEN GOEDE TIP VOOR MIJ??

    alvast bedankt.... groetjes!!
    The greatest thing, you'll ever learn,
    is just to love, and be loved in return...

  2. #2
    Glorious Member
    Registratie datum
    Mar 2003
    Woonplaats
    The Dutch mountains

    Standaard

    Mijn beste tip: studeer goed, bereid je zo voor dat je weet voor je zelf dat je je best hebt gedaan. Dan gewoon slagen.

    Alvast gefeliciteerd.
    "How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur C. Clarke

  3. #3

    Standaard

    ... .. bedankt, dat is misschien inderdaad wel de beste houding.. maar het is zo moeilijk om je hoofd koel te houden onder al die druk!!
    The greatest thing, you'll ever learn,
    is just to love, and be loved in return...

  4. #4

    Standaard Re: EXAMENS!!! ervaringen, tips&tricks gevraagd!!!

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Hanna
    Beste forum-leden,

    Over precies twee weken begin ik aan mijn centrale examens vwo.
    Jullie snappen het al.... STRESS in mijn hoofd en lijf..
    Ik vroeg mij af, nu ik mij in deze benarde positie bevind en het soms echt
    NIET meer zie zitten:
    HOE HEBBEN JULLIE DESTIJDS JULLIE EXAMENTIJD BELEEFD???
    voor sommige zal het heel diep graven zijn ... maar ik zou het wel leuk vinden om te lezen..
    - ben je in één keer geslaagd?
    - in welke vakken heb je examen gedaan?
    - was je erg zenuwachtig?
    en beter nog
    - HEB JE MISSCHIEN EEN GOEDE TIP VOOR MIJ??

    alvast bedankt.... groetjes!!
    Ik heb dit jaar ook examens... volgende week woensdag begint het circus.

    Ik kan je één ding adviseren, maak je niet te druk. De stof lijkt veel maar je hebt het allemaal al een keer gehad en geleerd voor je tentamens, het meeste is dus bewust of onbewust blijven hangen En gewoon kijken wat je nu gemiddeld staat voor een vak dan zie je gelijk wat je moet halen voor je CE en dat lucht meestal op (sta je een 7 hoef je voor CE nog maar een 4 te halen etc.). Voor de rest goed uitgerust zijn en niet al teveel "andere dingen" aan je kop (proberen te) hebben (//verenigingen, verplichtingen etc.).

    Zie het gewoon als een laatste toetsweek, alleen dan met meer stof en allemaal wat officieler

    succes!

    Tim
    "But what's puzzling you... is the nature of my game"

  5. #5

    Standaard

    Als juf kan ik je wel een paar tips geven:


    -voldoende ontspanning tussendoor en zeker niet een hele nacht doorblokken!!!
    -probeer een structuur in je leerstof te zien en dus ook zo te leren. Leer eerst de grote lijnen en hang daar steeds meer "kennis" aan vast. Een soorrt van kapstok die je helemaal vol hangt.
    -bij het studeren kan je soms al heel goed zien welke vragen ze eventueel kunnen stellen: als dat lukt, dan heb je het echt door
    -rustig blijven, je niet op stang laten jagen door andere studiegenootjes die soms doen alsof ze alles al kennen maar wat vaak helemaal het geval niet is!!

  6. #6

    Standaard

    Ik heb nog nooit de moeite genomen om te studeren en toch ben ik geslaagd
    Heb één vak overnieuw moeten doen, de rest had ik allemaal in één keer.
    Lost in Translation: best movie ever!

    312 +


  7. #7

    Standaard

    Je hebt een examen voor school vrijwel helemaal zelf in de hand. Dat geeft mij altijd wat rust. Bovendien zijn met goede tentamenscijfers de examens ook niet meer zo zwaar.
    Op de middelbare school was ik wel een beetje nerveus maar dat verdween in het examenlokaal.
    En op de MTS en HTS ging ik er fluitend heen omdat 't voor mij niet fout kon gaan.

    Een goede voorbereiding is het belangrijkst. Dat betekent niet dat je heel veel moet studeren maar op een effectieve manier. Ontspannen tijdens een examenweek moet ook tussendoor kunnen.

    En je slaagt gewoon.
    DVDProfiler Movie Collector
    LG OLED65C8PLA, Oppo UDP-203, Panasonic DP-UB824,Pioneer BDP LX88, Toshiba HD-XE1, Onkyo TX NR 5010, Velodyne DD15, Canton Vento 890, Q-Acoustics i7000, XBox360
    "Penguins mate for life. That doesn't surprise me much because they all look alike. It's not like they're going to meet a really new, great looking penguin someday."

  8. #8

    Standaard

    Hanna,

    Ik heb net vorig jaar examen gedaan voor het VWO (net zoals jij geloof ik) met het profiel E&M met als extra vakken M&O en informatica.

    In principe waren de examens van vorig jaar niet zo moelijk maar ik ben eigenlijk (niet om op te scheppen) een beetje er door heen gewandeld.
    Heb dan ook voor alle vakken een voldoende gehaald (wiskunde maar net, precies een 5,5).

    Wat ik je aan kan raden? Veel oefenen met oude examens, desnoods gewoon alle opgaves en uitwerkingen doornemen. Elk jaar worden dezelfde soort vragen op de examens gebruikt dus vanuit oude examens kan je een beetje de grote lijnen ontdekken die je dan nog een keer in de leerboeken kan bekijken. Daarnaast helpt het vaak om dingen die je vergeet een paar keer helder en duidelijk op te schrijven, beste manier van leren is nog steeds door het zelf maken van samenvattingen.

    Daarnaast over de leerstof, goed al het materiaal doorlezen en met name met wiskunde veel opgaven maken. Werkboekopgaven ook even doornemen maar verder niet zo heel veel mee doen om dat de stijl van het examen heel anders is. En met andere mensen de stof eens kritisch bekijken en er over discussiëren. Dat helpt je eventuele vragen op te lossen en je bent heel intens met de stof bezig.

    Voor de examenweken lekker rustig aan doen en niet al te laat naar bed en goed eten. Neem eventueel wat rustgevende pilletjes (gewoon bij de drogist te verkrijgen) en ga je niet helemaal zelf op zitten vreten. Tijdens de examens goed gaan zitten, het liefst vooraan in een hoek, dan kan je namelijk bijna nergens door worden afgeleid. Wees ook altijd op tijd zodat je niet al stressend aankomt, ditzelfde geld voor het gereedhebben van je materialen (pen, GR, geo en alles).

    Zorg daarnaast dat examinatoren altijd genoeg kladpapier geven want dat heb je nodig!

    Bij mij werkte het ook motiverend om gelijk 's middags je resultaat door middel van uitwerkingen te bepalen. Dan zie je dat je het goed hebt gedaan en dat werkt rustgevend voor de volgende examens. En inderdaad, niet te laat beginnen, ik weet dat je al lang bent begonnen dus in principe hoef je je nergens zorgen om te maken!

    Succes nog met leren!
    "Utúlie'n aurë! Aiya Eldalië ar Atanatári, utúlie'n aurë!"

    StarTrader

  9. #9

    Standaard

    Alvast heel erg bedankt dat jullie zo met me meeleven..
    en wat Britte zegt, is inderdaad waar!
    andere mensen kunnen zeggen dat ze al alles afhebben, maar dan gaat het over de stof doornemen, en dat staat niet gelijk aan snappen!
    het omgekeerde komt ook vaak voor; mensen zeggen dat het niets voorstelt en dat ze ook helemaal niets doen, waardoor IK me heel dom voel en denk dat ik het TOCH niet ga halen omdat ik er al zoveel meer aan doe dan die andere persoon..
    wat een problemen he !
    The greatest thing, you'll ever learn,
    is just to love, and be loved in return...

  10. #10

    Standaard

    Ik heb zelf 3 jaar geleden eindexamen Havo gedaan en dat viel me eigenlijk alles mee. Het meeste is al genoemd, maar door goed te leren, niet 's nachts door te gaan en je goed voor te bereiden moet het geen probleem zijn.

    Sterker nog, mijn examens vond ik een stuk eenvoudiger dan de toetsen die ik verder in het jaar gemaakt had, hopelijk heb jij dat ook
    Mega Star Trader / SafeTrader
    Gamed.nl - Als eerste met het laatste gamenieuws

  11. #11

    Standaard

    Hmm ik heb 3-4 jaar geleden m'n mavo afgerond, ik weet nog dat het extreem makkelijk was allemaal

    Ik ben van nature erg lui, en heb voor die examens erg weinig uitgevoerd, maar dat was dan ook mavo he Ben blij dat ik nu op 't HBO alleen nog maar tentamens heb..

    Ik kan je alleen aanraden je goed voor te bereiden, en er met de instelling aan beginnen alsof je een so (of hoe noemen ze dat ) aan het maken bent.

    Je kan niet meer dan je best doen, dus als je je goed voorbereidt kan je niks gebeuren

    succes iig!

  12. #12

    Standaard

    Hi

    Ikzelf heb me HAVO in 2000 afgerond en diploma BEHAALD.....
    Had deze vakken:

    Nederlands : 6
    Engels: 6
    Geschiedenis: 9
    Economie: 6
    Economie II (handelswetenschappen): 5
    Wiskunde: 6

    Ik heb er niet voor geleerd,... wel veel stressen, maar ik kon me niet meer concentreren...

    Mijn tip: logisch denken, en eerste keus telt!

    Maar ik wens jou veel succes en zo te zien ken jij altijd nog model worden

  13. #13

    Standaard

    Gewoon consequent studeren en af en toe de tijd nemen voor de broodnodige ontspanning Zo heb ik mijn Havo gehaald long time a go en ook mijn studie Nederlands recht in 4 jaar weten te behalen (naast een bijbaan 5 dgn in week)..Met inzet én motivatie kom je in ieder geval een heel eind :wink:

    Suc6 iig

  14. #14

    Standaard

    je kan mindmapping proberen.

    sommige mensen zijn tekstueel en andere visueel in gesteld.

    Bepaalde onderwerpen kunnen dus makkelijker worden als je bij het woord voor jezelf een plaatje in gedachte neemt. bijvoorbeeld iets simpels een koe, daar zie denk je gelijk visueel het beest bij.

    dit is een middel waardoor je makkelijker verbanden kan onthouden etc..

    succes in ieder geval!

  15. #15

    Standaard

    ik zie wel dat iedereen t anders doet...

    ik stond er goed voor met mijn examen,en heb alles behalve de talen uiteindelijk nipt gehaald(4vd6 examens eigenlijk slecht gedaan...)

    ik heb gemiddeld 4 uur per nacht geslapen en leerde tot 1 uur snachts en begon dan 5 uur sochtends weer,was dus geen fuck waard de hele dag,ik denk dat ik daardoor mede lage(re) punten haalde.het feit dak een week vantevoren pas begon door enorme spanning hielp me daar nie echt bij,vaak heb ik examens in 1 of 2 dagen geleerd.

    er zijn mensen die t op die manier kunnen,ik zou zeggen volg de tips van t gros hier!

    wilde alleen ff mijn ervaring met examen delen...

    oh ja,en kalmeringspillen hielpen mij niks!

    mazzel,niels
    T2: I'll Be Back!

  16. #16

    Standaard

    Kalmeringspillleeeeeeeen???

    Dude,... long live XTC...

    Dan ben je pas in the mood voor je examen

  17. #17

    Standaard

    Ik heb na bovenstaande verhalen weinig meer toe te voegen, maar in ieder geval wil ik je alvast heel veel succes wensen. 8)
    "It's funny how the colors of the real world only seem really real when you viddy them on the screen."-Alex de Large

  18. #18

    Standaard

    Veel suc6 Hanna! :P

    De Centrale Examens VWO bleken in mijn tijd (1989 ) niet echt moeilijk: ze houden echt wel rekening met de doorsnee scholier en als het achteraf te zwaar blijkt stellen ze de beoordeling bij.

    Dus: ff goed je best doen en gaan met die banaan :P
    Zenuwen horen erbij, en tussen de examens lekker relaxen ja

    Ik ben trouwens in 1x geslaagd met pakket: Nederlands, Engels, Duits, Wiskunde B, Scheikunde, Natuurkunde en Biologie. Maar zoals ik vaak zeg: later vraagt NIEMAND er meer naar (behalve jij nu :wink: :wink.

  19. #19

    Standaard

    echt HEEL erg bedankt voor jullie goede tips!! volgens mij heb ik geleerd naar de meeste van jullie tips, dus dan moet het goedkomen toch??
    ... iig ben ik nog steeds erg gespannen..maar zie ik ook in dat ik zeker niet de eerste nederlander ben die een examen gaat maken.. en ook hopelijk niet de laatste :P.. voor nu is de leerdag voorbij..en omdat ik zo lang ben doorgegaan.. mag ik van mezelf morgen lekker uitslapen !!!
    slaap lekker .. duim voor een goede nachtrust voor mij !
    The greatest thing, you'll ever learn,
    is just to love, and be loved in return...

  20. #20

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Peefie
    Veel suc6 Hanna! :P
    bedankt peef.. door jouw succeswensingen MOET het lukken!!!
    The greatest thing, you'll ever learn,
    is just to love, and be loved in return...

  21. #21

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Rogier W.
    Maar ik wens jou veel succes en zo te zien ken jij altijd nog model worden
    volgens mij kan jij daar ook best voor door hoor :P

    sorry.. ON TOPIC
    The greatest thing, you'll ever learn,
    is just to love, and be loved in return...

  22. #22

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk gepost door Hanna
    Citaat Oorspronkelijk gepost door Rogier W.
    Maar ik wens jou veel succes en zo te zien ken jij altijd nog model worden
    volgens mij kan jij daar ook best voor door hoor :P

    sorry.. ON TOPIC


  23. #23

    Standaard

    Mijn examens (ing bouwkunde) beginnen over 3 weken.
    Ik blijf gewoon rustig, nooit panikeren.
    En zeg tegen mezelf, het zijn maar examens, je gaat er niet van dood.

    En vooral mezelf onderschatten.
    Na elk exam zeg ik tegen iedereen hoe slecht mijn examens wel zijn, zodat ik na een tijdje het zelf begin te geloven!
    Zo is de ontgoocheling niet zo groot als ik daadwerkelijk gefaald heb.
    En voel ik me opeens de gelukkigste man ter wereld als ik wel geslaagd ben.
    "For relaxing times... make it Suntory time." - Bob Harris

    The Collection

  24. #24
    Junior Member
    Registratie datum
    May 2004
    Woonplaats
    Ergens in een kartonnen doos

    Standaard

    Ejhz..

    Ik heb in 1997 M'n MAVO gehaald met de eincijfers schrik niet (weinig voor gedaan... Moet je wel voor je VWO doen hoor... :wink:

    Nederlands: 6
    Bio: 9
    Wiskunde: 9
    Economie: 5
    Natuur/scheikunde: 6
    Engels: 6


    PS: Zie ik hier nu een liefdes affaire opbloeien tussen Rogier en Hanna...
    Hanna, doe je wel een beetje rustig aan met m'n buurjongen :wink:


    Tip: Maak je geen zorgen je kan ook altijd nog een mooie actrice worden

    Greeze Huib

  25. #25

    Standaard

    Voor mij alweer 4 jaar geleden, maar mn zusje doet dit jaar ook eindexamen VWO. Zit er dus toch nog een beetje in.

    Anyway, een paar tips:

    - Gewoon rustig alles voorbereiden. Zorg dat je voor dat de examenweek begint, je alle vakken al 1 keer heb doorgelezen. Dan hoef je dus niet nog 's middags na een examen hard te gaan leren voor het vak de volgende dag, maar kun je dingen die je al geleerd hebt gewoon nog eens rustig nalopen. Scheelt een hoop stress.

    - Neem genoeg pauze. Uren doorblokken is niet goed, dan neem je de stof ook niet echt goed op.

    - Vooral gewoon relaxed blijven. Ik stond er goed voor en was ook totaal niet zenuwachtig. Als jij er ook gewoon netjes voor staat, hoef je je nergens zorgen over te maken als je alles gewoon goed hebt voorbereid.

    In ieder geval veel succes! (hopelijk heb je het niet eens nodig :P)
    [ SafeTrader / ***** Five-Star Trader ]
    . · You are my center when I spin away. Out of control on videotape. On videotape · .

Pagina 1 van 12 1234511 ... LaatsteLaatste

Instellingen bij het plaatsen van berichten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen antwoorden plaatsen
  • Je mag geen bijlagen invoegen
  • Je mag niet je berichten aanpassen
  •